سلول های بنیادی مشتق از چربی می توانند به بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی غیر قابل بهبود کمک کنند

در پروژه ای مشترک تیمی از انستیتوی پزشکی ایالات متحده آمریکا با محققان دانشگاه ملی نیکاراگوئه آزمایشی را طراحی نمودند که در آن به بررسی تاثیر استفاده از سلول‌های بنیادی و SVF استخراج شده از بافت چربی، بر روی زخم های دیابتی پرداختند.

 

در پروژه ای مشترک تیمی از انستیتوی پزشکی ایالات متحده آمریکا با محققان دانشگاه ملی نیکاراگوئه آزمایشی را طراحی نمودند که در آن به بررسی تاثیر استفاده از سلول‌های بنیادی و SVF استخراج شده از بافت چربی، بر روی زخم های دیابتی پرداختند.

نتایج مطالعه فاز I ، منتشر شده در Stem Cells Translational Medicine ، نشان داد که  SVF استخراج شده می توانند تشکیل عروق خونی را القا کنند و ترمیم زخم را تسریع کنند.

مایکل کارستنز (از محققین این پروژه) توضیح داد: "درمان بیماری‌های عروقی و زخم های مزمن به دلیل بیماری عروق سطحی و یا دیابت، در کشورهای فقیرنشین مانند نیکاراگوئه دشوار است."

وی گفت: "بیماران برای دریافت مراقبت های پزشکی معمولاً مجبورند مسافت طولانی را در شرایط نامناسب جاده طی کنند. پیوند عروق برای اکثر مردم از نظر اقتصادی امکان پذیر نیست و روش‌های پیشرفته تر همچون استفاده از سلول‌های بنیادی که به امکانات پردازش سلول نیاز دارند چالش‌های قابل توجهی از نظر لجستیکی و اقتصادی به دنبال دارد. در چنین شرایطی، زخم های ایسکمیک غیرقابل ترمیم، بیماران و پزشکان را با گزینه های ناخوشایندی همچون: درد مزمن و خطر عفونت یا قطع عضو مواجه می کند. "

در این مطالعه 63 فرد در سنین 35 تا 70 سال که مبتلا به دیابت نوع 2 و زخم پای دیابتی مزمن بودند، داوطلب شدند بطوریکه همه شرکت کنندگان کاندیدای قطع اندام بودند.

در ابتدا با استخراج چربی از خود بیماران و استخراج SVF ، به خود آن ها تزریق نمودند. این تزریق در بستر زخم ، اطراف محیط و در امتداد شریان های پا (dorsalis pedis و tibialis poserior) انجام گردید.

ارزیابی پیگیری از زخم‌های دیابتی در فواصل 6 و 12 ماه انجام شد. پس از 12 ماه ، 50 نفر از شرکت کنندگان 100٪ بهبود زخم داشتند در حالی که چهار نفر بهبودی بیش از 85٪ داشتند.

کارستن ادامه داد: "روند بهبودی همانطور که انتظار می رفت در دو جهت مختلف مشاهده شد: از حاشیه و رو به قسمت داخلی از بستر زخم انجام شد." "در چندین مورد ، بافت تازه توسعه یافته قادر به پوشاندن تاندون هایی شد که سابقا در معرض دید بود. بعلاوه ، حتی در بین زخم‌های بزرگتر از 10 سانتی متر مربع نیز عملاً کلیه بیماران در 6 ماهگی 85٪ بهبودی به دنبال داشتند. اما هیچ ارتباطی بین اندازه و بسته شدن زخم مشاهده نشد. "

در نهایت محققان امیدوارند که پس از بررسی های بالینی بیشتر ، تزریق SVF به یک درمان ایمن و موثر برای زخم های پای دیابتی تبدیل شود و از تحلیل رفتن اندام جلوگیری کند.

Refrence: https://www.regmednet.com/adipose-derived-stem-cells-could-help-patients-with-non-healing-diabetic-foot-ulcers/

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z9Mq