سلول های بنیادی راهی برای شناسایی داروهای جدید بیماری اسکیزوفرنی

 

در مطالعه ای که به تازگی در مجله Stem Cell Reports منتشر شده است، محققان نشان می‌دهند که تفاوت‌های ژنتیکی با احتمال ابتلا به اسکیزوفرنی مرتبط می باشد. این تفاوت ها بر پروتئینی به نام (C4) اثر می گذارد که در مغز افراد مبتلا به اسکیزوفرنی بیشتر ترشح می شود.

جهت توسعه داروهای موثر برای کاهش سطح C4، محققان با استفاده از روشی جدید، مقادیر زیادی از آستروسیت های انسانی ترشح کننده C4 را از سلول های بنیادی تولید کردند.

 آستروسیت ها، نقش مهمی در اتصال سلول های مغزی و حذف اتصالات غیر ضروری دارند. آنها بخشی از سیستم ایمنی مغز هستند و پروتئین C4 را ترشح می کنند.

مغز افراد مبتلا به اسکیزوفرنی تمایل دارد ارتباطات بین سلول های مغزی را کاهش دهد. برخی از محققان معتقد هستند که C4 ممکن است در حذف این اتصالات نقش داشته باشد. با این حال، ارتباط C4 با اسکیزوفرنی به طور کامل شناخته نشده است.

این تیم از میان 464 مورد، 20 دارو را شناسایی کردند که موجب کاهش ترشح C4 از آستروسیت ها می شدند. این دارو ها می توانند ترشح C4  را کنترل کنند. محققین در این مطالعه راه های دیگری نیز برای کنترل C4 پیش بینی کردند.

این داروها هم در آستروسیت‌های سالم و هم در آستروسیت های ساخته شده از سلول‌های بنیادی بیماران اسکیزوفرنی، مؤثر بودند.

این مطالعه فرصت‌های جدیدی را برای بررسی پاسخ‌های التهابی و تنظیم آنها در آستروسیت‌های انسانی ارائه می‌کند و بستری برای شناسایی داروهای موثر در مقیاس بزرگ تر نیز فراهم می‌کند.

لینک خبر:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/stem-cells-may-help-identify-new-schizophrenia-drugs

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZEcv