سلول ایمنی جدید کشف شده توسط محققان می تواند هدف بالقوه ایمونوتراپی باشد

با وجود موفقیت آمیز بودن ایمونوتراپی در کمک به بسیاری از افراد مبتلا به سرطان، در مورد پاسخ دهی برخی بیماران به اینگونه درمان ها چالش های بسیاری وجود دارد. بنابراین نیاز به ادامه تحقیقات همچنان وجود دارد.

در 20 آوریل 2022، محققان موسسه اسلون کترینگ در ژورنال Nature گزارش دادند که یک سلول ایمنی جدید کشف شده "سرباز" می تواند هدف بالقوه ای برای ایمونوتراپی و نویددهنده کاهش تفاوت پاسخ بین افراد باشد.

سلول های جدیدی که دانشمندان آنها را سلول های T شبه کشنده ذاتی نامیده اند، به طرق قابل توجهی با هدف مرسوم بسیاری از ایمونوتراپی ها یا همان سلول های T سیتوتوکسیک (معروف به "کشنده") متفاوت هستند.  به عنوان مثال، آنها مانند سلول های T سیتوتوکسیک از فعالیت طولانی خسته نمی شوند. و دیگر اینکه آنها می توانند نفوذ عمیق تری به بافت هایی که سرطان در آنها پنهان شده است داشته باشند. این ویژگی های منحصر به فرد آنها را به عنوان یک هدف بالقوه برای ایمونوتراپی معرفی می کند.

مینگ لی، ایمونولوژیست در SKI و نویسنده اصلی مطالعه جدید میگوید: «ما فکر میکنیم این سلول های T شبه کشنده ذاتی میتوانند برای درمان سرطان هدف گیری شده یا تحت دست ورزی ژنتیکی قرار گیرتد.  آنها ممکن است در دستیابی و فرایند کشندگی سلول های تومور جامد نسبت به سلولهای T معمولی عملکرد بهتری داشته باشند.»
 تیم دکتر لی برای اولین بار در سال 2016 وجود این جمعیت سلولی غیرمعمول را گزارش کردند. در آن زمان، برای تیم او واضح بود که این سلولها دارای قدرت کشندگی سلولهای سرطانی هستند، اما اطلاعات مختصری در مورد منشا و نحوه عملکرد این سلولها داشتند.

برای این مطالعه جدید، دکتر لی و همکارانش از تکنیک های مختلفی از جمله تجزیه و تحلیل تک سلولی و ویرایش ژنوم CRISPR برای شناسایی هرچه بیشتر این سلول ها استفاده کردند.

مطالعه آنها به چندین کشف شگفت انگیز منجر شد، از جمله اینکه، این سلول، مولکول نقطه وارسی ایمنی PD-1 را بیان نمی کنند و در نتیجه، به نظر نمیرسد مانند سلولهای T کشنده معمولی دچار خستگی شوند. این یک ویژگی جذاب بالقوه در سلول درمانی ایمنی است.

همچنین به نظر میرسد که این سلولها نشانگرها یا آنتی ژن های مختلفی را روی سلول های سرطانی تشخیص میدهند.  در حالی که سلول های T کشنده معمولی، آنتی ژن های جهش یافته خاص (موسوم به نئوآنتیژن) را تشخیص میدهند، سلول های T شبه کشنده ذاتی طیف وسیعتری از آنتی ژن های غیرجهش یافته (طبیعی) را تشخیص میدهند.

همچنین  سلول های T شبه کشنده ذاتی به سلول های ارائه دهنده آنتیژن، مانند سلولهای دندریتیک، وابسته نیستند تا آنها را از وجود آنتی ژن های خطرناک آگاه کنند.  به این ترتیب، آنها بیشتر شبیه سلول های ایمنی ذاتی هستند که همیشه آماده حمله می باشند.

در نهایت، برخلاف سلول های T معمولی، آنها در سراسر خون و مایع لنفاوی گردش نمی کنند و در تنها غدد لنفاوی سکونت دارند. در عوض، به نظر میرسد که در جستجوی عوامل خطرزا مستقیماً به بافت های سراسر بدن مهاجرت می کنند.
 دکتر لی میگوید همه این موارد این سلول ها را به عنوان هدف ایمونوتراپی مورد توجه ویژه داده است.

سرنوشتی منحصر به فرد که از خودایمنی جلوگیری کرده و سرطان را سرکوب می کند، این واقعیت که سلول های T شبه کشنده ذاتی، آنتی ژن های غیرجهش یافته را در بدن تشخیص می دهند، این سوال را مطرح میکند که چرا این سلولها باعث خودایمنی نمیشوند. دکتر لی میگوید این رخداد به این دلیل است که آنها در طول رشد خود دوباره برنامه ریزی میشوند.

به طور معمول، سلول های T در حال رشد که واکنش شدیدی نسبت به آنتیژنهای طبیعی داشته باشند، به طور فعال توسط بدن و برای جلوگیری از واکنش های خودایمنی از بین میروند. اما سلولهای T شبه کشنده ذاتی از این رخداد فرار میکنند. با این وجود، ساختار گیرنده سلول T آنها منجر به از بین رفتن آنها شده و آنها را برای سلول های طبیعی بدن بی ضرر میکند.

در عین حال، این سلول ها نسبت به مولکولی به نام IL-15 که توسط بسیاری از سلولهای سرطانی تولید میشود و به عنوان «آلارم» شناخته میشود، - سیگنال خطری که سیستم ایمنی را وادار به عمل میکند، بسیار حساس تر می شوند.  این تیم دریافتند که اگر IL-15 را از سلول های سرطانی حذف کنند، محافظت ارائه شده توسط سلول های T شبه کشنده ذاتی از بین میرود و رشد تومور افزایش مییابد.

از آنجایی که IL-15 در بافت های سالم بیان بالایی ندارد، سلول های T شبه کشنده ذاتی در آنجا تحریک نمیشوند و در نتیجه آسیب ناخواسته ای ایجاد نمیکنند.

تیم دکتر لی بیشتر آزمایش های خود را روی موش ها انجام دادند، اما تأیید کردند که این سلول های T شبه کشنده ذاتی در تومورهای انسانی، از جمله تومورهای سرطان روده بزرگ گفته شده از بیماران وجود دارند. آنها برای ترجمه این یافته ها از آزمایشگاه به کلینیک هیجان زده هستند، جایی که ممکن است در نهایت به بیماران کمک کنند.

//isti.ir/ZxJt