سلتیکس اولین بیمار کاندید درمان با CAR T Cell اعلام کرد

 

شرکت بیوتکنولوژی Cellectis مستقر در پاریس (NASDAQ: CLLS) اولین بیمار در ایالات متحده را معرفی کرد که دوز محصول درمان سلول T آلوژنیک UCART22 CAR را دریافت می کند. این دارو در کارخانه این شرکت در رالی ساخته شده است.

UCART22 برای لوسمی لنفوبلاستیک حاد سلول B (B-ALL) که عود کرده یا به درمان‌های دیگر پاسخ نداده است، ساخته شده است. این بیمار دوره اولیه سمیت محدود‌کننده دوز 28 روزه را بدون هیچ گونه عارضه‌ای کامل کرد.

UCART22 با گرفتن سلول‌های T از اهداکنندگان سالم و اصلاح ژنتیکی آنها برای جستجو و از بین بردن سلول‌های سرطانی حاوی پروتئینی به نام CD22 ساخته می‌شود. این محصول به عنوان یک جایگزین درمانی بالقوه برای بیماران B-ALL است، از جمله بیمارانی که پس از دریافت سلول‌های CAR-T علیه آنتی‌ژن CD19 بیماری آن‌ها عود کرد یا افرادی که نمی‌توانند دریافت کنند، ایجاد شد.

درمان‌های سلول CAR-T اتولوگ که در حال حاضر در بازار وجود دارد، تا حدی به این دلیل که بر سلول‌های T مشتق شده از بیمار تکیه می‌کنند، هزینه بالایی دارند. این بدان معنی است که هر دسته درمانی برای یک بیمار تولید می شود. با این حال، درمان‌های آلوژنیک مانند UCART22 از سلول‌های T از اهداکنندگان سالم واجد شرایط استفاده می‌کنند. این رویکرد به چندین بیمار اجازه می دهد تا با استفاده از یک دسته درمان شوند.

 

https://www.ncbiotech.org/news/cellectis-announces-first-patient-receive-car-t-cell-therapy-candidate-made-its-raleigh

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZYGv