سازمان غذا و داروی امریکا مجوز تزریق محصول جدید (IND) را برای کارآزمایی بالینی سلول های کشنده طبیعی دارای گیرنده آنتی ژن نوترکیب (CAR-NK)جهت استفاده در درمان بدخیمی های سلول B تایید کرد

به گفته سازنده این دارو، FDA برنامه تحقیقاتی داروی جدید را برای NKX019، یک درمان سلول کشنده طبیعی بیان کننده گیرنده آنتی ژن کایمریک برای بیماران مبتلا به بدخیمی های سلول B عودکننده یا مقاوم، تایید کرد.

 به گفته سازنده این دارو، FDA برنامه تحقیقاتی داروی جدید را برای NKX019، یک درمان سلول کشنده طبیعی بیان کننده گیرنده آنتی ژن کایمریک برای بیماران مبتلا به بدخیمی های سلول B عودکننده یا مقاوم، تایید کرد.

 انکارتا (Nkarta) NKX019 نوعی سلول درمانی آلوژنیک و ویرایش ژنی CAR-natural killer (NK) است که پروتئین CD19 را در سطح سلول های سرطانی مورد هدف قرار می دهد.

 این درمان - که از خون محیطی اهداکنندگان سالم به دست میآید - شامل سیتوکین فعال کننده اینترلوکین 15 متصل به غشای Nkarta است تا رشد سلولهای NK و ماندگاری سلولهای CAR-NK را افزایش دهد.

 تایید IND به انکارتا اجازه می دهد تا ثبت نام داوطلبان فاز 1 کارآزمایی بالینی را آغاز کند که اثربخشی NKX019 را برای بیماران مبتلا به بدخیمی های سلول B عودکننده یا مقاوم به درمان، از جمله لنفوم غیر هوچکین، لوسمی لنفوسیتی مزمن و لوسمی لنفوبلاستیک حاد ارزیابی می کند. این مطالعه قرار است در نیمه دوم سال جاری آغاز شود.

 کانیا راجانگام، MD، PhD، «مطالعات آکادمیک توانایی سلولهای NK مشتقشده از اهداکننده سالم برای هدف قرار دادن و کشتن مؤثر سلولهای سرطانی را بدون برخی از خطرات ایمنی رایج در درمان های سلول T، برجسته کردهاند.»  دبیر بالینی انکارتا در بیانیه مطبوعاتی منتشر شده توسط شرکت گفت:" ما مشتاقانه منتظر ارزیابی NKX019 در کارآزمایی خود به عنوان یک رژیم درمانی چنددوزی و چند دوره ای برنامه ریزی شده هستیم تا پتانسیل آن را برای افزایش فعالیت ضد توموری با پروفایل ایمنی مناسب تعیین کنیم.

 انکارتا در حال انجام یک کارآزمایی چند مرکزی فاز 1 از NKX101 نیز است، یک درمان آلوژنیک با سلولهای CAR-NK ویرایش ژنی شده که لیگاندهای NKG2D بیانشده توسط سلولهای سرطانی را هدف قرار میدهد.  این کارآزمایی شامل بزرگسالان مبتلا به لوسمی حاد میلوئیدی عودکننده یا مقاوم به درمان یا سندرم میلودیسپلاستیک است.

https://www.healio.com/news/hematology-oncology/20210503/fda-clears-ind-application-for-carnatural-killer-cell-therapy-to-treat-bcell-malignancies

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z5Bt