رویکرد جدید سلول درمانی برای بازسازی بافت قلبی پس از حمله قلبی

محققان مؤسسه Karolinska یک رویکرد درمانی بی‌نظیر با قابلیت بازگرداندن عملکرد قلب پس از حمله قلبی شناسایی کرده‌اند. یافته‌های جدید به سلول‌های پیش‌ساز بطن انسانی (HVP) برای بهبود بافت جدید قلب و کاهش زخم پس از آسیب تکیه دارد

 

 

محققان مؤسسه Karolinska یک رویکرد درمانی بی‌نظیر با قابلیت بازگرداندن عملکرد قلب پس از حمله قلبی شناسایی کرده‌اند. یافته‌های جدید به سلول‌های پیش‌ساز بطن انسانی (HVP) برای بهبود بافت جدید قلب و کاهش زخم پس از آسیب تکیه دارد.

محققان این مطالعه اذعان داشتند که این نتیجه دو دهه تلاش برای یافتن سلولی ایده‌آل برای بازسازی قلب است و امید جدیدی را برای میلیون‌ها بیمار در سراسر جهان با نارسایی قلبی که در انتظار پیوند قلب هستند، فراهم می‌کند. تخمین زده می‌شود در طول یک حمله قلبی، حدود 1 میلیارد سلول عضله قلب (کاردیومیوسیت) در نتیجه کاهش خون از بین‌ می‌روند. این سلول‌های آسیب‌دیده با بافت اسکار جایگزین می‌شوند که باعث بدتر شدن عملکرد قلب می‌شود و می‌تواند منجر به نارسایی قلبی شود.

در مطالعات قبلی تا حدی بر روی کاردیومیوسیت‌های بالغ تمرکز شده بود اما عوارض جانبی مانند آریتمی تهدیدکننده حیات تاکنون مانع از کاربرد بالینی آن‌ها شده است. به همین دلیل محققان نوع دیگری از سلول به نام سلول‌های پیش‌ساز بطن انسان را مورد بررسی قرار دادند که پیش‌ساز سلول‌های ماهیچه قلب بوده و نقش مهمی در شکل‌گیری قلب در طول رشد جنین دارند.

پس از کشت و خالص سازی سلول پیش‌ساز قلب از سلول‌های بنیادی جنینی انسان، محققان ابتدا فرآیندهای مولکولی پیچیده ترمیم قلب را در  برش‌هایی از بافت قلب مطالعه کردند و سپس قابلیت درمانی سلول‌های پیش‌ساز بطن انسانی در خوک‌ها را ارزیابی کردند و نشان دادند که چگونه سلول‌های پیش‌ساز بطن انسانی می‌توانند مناطق آسیب دیده در قلب را شناسایی کرده و به محل آسیب مهاجرت کرده و به سلول‌های قلب در حال کار بالغ تبدیل  شوند؛ در حالی که از تشکیل بافت اسکار جلوگیری می‌کنند. در طول دوره پیگیری سه ماهه، هیچ توموری شناسایی نشد که این امر برای هر آزمایش بالینی امیدوار کننده است.

 

https://news.ki.se/new-cell-therapy-approach-to-regenerate-cardiac-tissue-following-a-heart-attack

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZF8t