راهکاری برای بازسازی آکسون در آسیب های نخاعی

دانشمندان کشف کرده‌اند که Lin28 تنظیم کننده اصلی بازسازی آکسون و یک هدف درمانی امیدوار کننده برای آسیب های نخاعی است.

 

دانشمندان کشف کرده‌اند که Lin28 تنظیم کننده اصلی بازسازی آکسون و یک هدف درمانی امیدوار کننده برای آسیب های نخاعی است.

دانشمندان به تازگی نشان داده اند که مولکول 28Lin می تواند باعث تولید مجدد آکسون در موش های آسیب نخاع یا آسیب عصب بینایی شود. در حال حاضر هیچ روش درمانی موثری برای این نوع آسیب ها وجود ندارد. این مطالعه که در ماه آوریل در Molecular Therapy منتشر شده است ، اولین تحقیق است که توانایی احیای مجدد را اثبات می کند.

بیماران مبتلا به آسیب نخاعی به دلیل آسیب جبران ناپذیر به آکسون ها ، در طول زندگی از نظر احساس و عملکرد حرکتی از بین می‌روند. شوکسین لی و همکارانش در دانشگاه تمپل به دلیل نقش آن در فعالیت سلول های بنیادی ، به عنوان یک هدف درمانی علاقه مند به مطالعه آن شدند.

لی توضیح داد: "این ژن سوئیچی را کنترل می‌کند که تحریک سلولهای بنیادی را کنترل می‌کند یا به آنها اجازه می دهد فعالیت هایی مانند بازسازی آکسون را ممکن سازد."

برای بررسی بیشتر ، این تیم از یک پروموتر Thy1 ویژه نورون برای تولید موشهای تراریخته که پروتئین 28Lin را بیش از حد بیان می کنند ، استفاده کردند.

این مدل موشی نشان داد که تنظیم مجدد 28Lin بازسازی آکسون را تحریک می کند و منجر به پیشرفت قابل توجهی در توانایی های حسی و راه رفتن منجر می‌شود.

لی اظهار داشت: "ما رشد مجدد آکسون ها را به خوبی مشاهده کردیم ، که از نظر بالینی می تواند بسیار قابل توجه باشد ، زیرا در حال حاضر هیچ درمان احیا کننده ای برای آسیب نخاع یا آسیب عصب بینایی وجود ندارد."

این تیم همچنین نشان داد که تنظیم مجدد 28Lin فعالیت مسیر سیگنالینگ Akt را در سلول های عصبی بالغ سیستم عصبی مرکزی افزایش می دهد که فاکتور 28Lin برای تنظیم ظرفیت رشد بسیار مهم است.

لی توضیح داد: "28Lin از نزدیک با سایر مولکول های سیگنالینگ رشد ارتباط دارد و ما گمان می کنیم که از چندین مسیر برای تنظیم رشد سلول استفاده می کند." او امیدوار است که بیشتر بتواند جزئیات مولکولی مسیر سیگنالینگ را که می تواند با 28Lin در بازسازی آکسون نقش داشته باشد، رمزگشایی کند.

 با این حال، هدف فوری محققان شناسایی روشی ایمن و موثر برای رساندن 28 Lin به بافتهای آسیب دیده در بیماران انسانی است. این امر مستلزم ایجاد یک سیستم ناقل یا حامل است که می تواند به صورت سیستمی تزریق شود و بتواند از آکسون های آسیب دیده استفاده کند.

Link:https://www.regmednet.com/new-therapeutic-target-for-axon-regeneration-in-spinal-cord-injuries/

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZdTr