دانشمندان موفق به تولید ارگانوییدی از سلول های بنیادی شدند که قادر به تولید اشک می باشد

محققان موسسه هوبرخت (اوترخت ، هلند) ارگانوئیدهای مشتق از سلول های بنیادی را ایجاد کرده اند که می توانند رطوبت تولید کنند. این روش پزشکی بازساختی ممکن است افق های جدیدی را برای درمان بیماری خشکی چشم بازگشایی نماید.

 

 

محققان موسسه هوبرخت (اوترخت ، هلند) ارگانوئیدهای مشتق از سلول های بنیادی را ایجاد کرده اند که می توانند رطوبت تولید کنند. این روش پزشکی بازساختی ممکن است افق های جدیدی را برای درمان بیماری خشکی چشم بازگشایی نماید. مطالعه آنها نشان می دهد ارگانوئیدها می توانند در پیوند به غدد اشکی موش ، تولید اشک بالغ نمایند.

 نویسنده ارشد مطالعه اظهار داشت: "از این طریق که دانشمندان از مدل ما برای تشخیص گزینه های درمانی جدید برای بیماران مبتلا به اختلالات غدد اشک استفاده کنند یا داروهای جدید را بر روی ارگانوئیدهای بیمار آزمایش کنند یا سلول های سالم را گسترش دهند و روزی از آنها برای پیوند استفاده کنند."

یوریک ، نویسنده اول مطالعه ، می گوید: "چیزی که ما را تحت تاثیر قرار داد این است که حداقل 5 درصد از جمعیت بزرگسال مبتلا به بیماری خشکی چشم هستند ، که بیشتر اوقات مربوط به نقص تولید اشک توسط غده اشکی است." اما گزینه های درمانی محدود است زیرا هیچ شناخت کاملی از زیست شناسی و هیچ مدل قابل اعتماد و طولانی مدت آزمایشگاهی برای مطالعه غده اشکی وجود ندارد . “برای مقابله با این مشکل ، تیم تحقیقاتی از سلول های بنیادی بالغ برای تولید ارگانوئیدهای غدد اشکی موش و انسان استفاده کردند.

آنها همچنین ویژگی های سلولی و ریشه اجزای اشک در غده اشکی را از طریق تعیین توالی mRNA تک سلولی مورد بررسی قرار دادند . این آزمایش نشان داد که سلول های مجاری و آسینار در غدد اشکی اجزای مختلف اشک را آزاد می کنند.

در نهایت ، محققان با موفقیت سلول های ارگانوئید انسان را به غدد اشکی موش پیوند زدند.  پس از 2 هفته ، سلول های ارگانوئید ساختارهایی شبیه مجرا ایجاد کرده بودند، با تکثیر برخی از سلول ها تا 2 ماه پس از پیوند . به طور فوق العاده ای ، پروتئین اشک در داخل این مجاری یافت شد - به این معنی که این روش ممکن است در آزمایشات بعدی موفقیت آمیز باشد.

Ref:https://www.regmednet.com/not-a-dry-eye-in-the-house-stem-cell-derived-organoids-produce-tears-in-a-dish/

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zs4s