تولید موفقیت‌آمیز سلول‌های بنیادی پرتوان القایی منبعی برای تحقیقات و تولید مثل مصنوعی گونه‌های در حال انقراض

دانشمندان مؤسسه علوم دانشگاه کیوتو با استفاده از فاکتورهای برنامه‌ریزی مجدد انسانی، سلول‌های بنیادی را از گورخر در حال انقراض(Grevy) تولید کرده‌اند. تجزیه و تحلیل‌های بیشتر منجر به شناسایی ژن‌های کلیدی شد که در سلول‌های انسان و موش نیز یافت می‌شوند و بر حفاظت تکاملی بین پستانداران تأکید می‌کنند

 

دانشمندان مؤسسه علوم دانشگاه کیوتو با استفاده از فاکتورهای برنامه‌ریزی مجدد انسانی، سلول‌های بنیادی را از گورخر در حال انقراض(Grevy)  تولید کرده‌اند. تجزیه و تحلیل‌های بیشتر منجر به شناسایی ژن‌های کلیدی شد که در سلول‌های انسان و موش نیز یافت می‌شوند و بر حفاظت تکاملی بین پستانداران تأکید می‌کنند.

سلول‌های بنیادی پستانداران به دلیل توانایی در تبدیل شدن به انواع سلول‌ها مانند پوست، ماهیچه... مورد توجه محققان قرار گرفته‌اند. سلول‌های بنیادی پرتوان ظرفیت خودنوسازی و تمایز به انواع سلول‌ها را دارند. این گروه تحقیقاتی، با تبدیل سلول‌های پوست گورخر Grevy با استفاده از فاکتورهای برنامه‌ریزی مجدد انسانی، سلول‌های بنیادی پرتوان القایی را تولید کردند. در واقع این فاکتورها موجب می‌شود که سلول‌های تمایز یافته به حالت بنیادی خود بازگردند. سلول‌های بنیادی پرتوان القایی گورخری ویژگی‌هایی مشابه سایر سلول‌های بنیادی پرتوان القایی پستانداران مانند ظاهر و ... نشان دادند. سپس محققان برای درک بهتر و مشخص کردن سلول‌ها، آنالیزهای توالی RNA را انجام دادند. دانشمندان با بررسی ژن‌هایی که در سلول‌های بنیادی پرتوان القایی گورخری روشن شده‌اند، توانستند ژن‌های کلیدی مانند ژن‌های مرتبط با پرتوانی و چسبندگی سلولی را که در سلول‌های بنیادی انسان و موش نیز وجود دارد، شناسایی کنند.

تولید موفقیت‌آمیز سلول‌های بنیادی پرتوان القایی گورخر می‌تواند منبعی برای تحقیقات و تولید مثل مصنوعی گونه‌های در حال انقراض فراهم کند.

https://www.linkedin.com/posts/regenerativemedicinefoundation_learning-from-endangered-zebra-stem-cells-activity-6924767812716531712-eRWY?utm_source=linkedin_share&utm_medium=android_app

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZXMt