تولید جنین میمون از سلول های بنیادی

 

دانشمندان برای اولین بار با استفاده از سلول های بنیادی جنینی میمون ساختاری شبیه جنین ایجاد کردند که بخشی از تلاش برای درک بهتر رشد اولیه انسان و تشکیل اندام است.

بر اساس گزارشی که در 6 آوریل 2023 در مجله Cell Stem Cell منتشر شد، محققان این ساختارها را در آزمایشگاهی در چین تولید کردند و سپس آنها را به رحم میمون های ماده منتقل کردند.

به گفته محققان، این ساختارها توانستند در رحم کاشته شوند و پاسخ هورمونی مشابه بارداری را ایجاد کنند.

ژن لیو یکی از نویسندگان این مطالعه از آکادمی علوم چین (CAS) در شانگهای گفت: «اطلاعات کمی در مورد چگونگی شکل گیری جنین انسان و چگونگی رشد اندام ها در رحم وجود دارد. از آنجاییکه میمون‌ها از نظر تکاملی با انسان‌ها ارتباط نزدیکی دارند، ما امیدواریم که مطالعه این مدل‌ها درک ما را از رشد جنین انسان، از جمله روشن کردن برخی از علل سقط‌های زودهنگام، عمیق‌تر کند».

تیم او سلول های بنیادی جنینی میمون را در معرض تعدادی از فاکتورهای رشد در یک محیط کشت سلولی قرار دادند و سلول های بنیادی را وادار به تشکیل ساختارهای جنین مانند کردند.

ساختارهای جنین مانند که بلاستوئید نامیده می شوند، در زیر میکروسکوپ از نظر شکل شبیه به بلاستوسیست های طبیعی به نظر می رسند. بلاستوئیدها به روشی شبیه به جنین طبیعی، در آزمایشگاه شروع به رشد کردند. توالی‌یابی ژنتیکی نشان داد که انواع مختلف سلول‌ها در ساختارهای تولید شده، الگوهای بیان ژنی مشابه سلول‌های موجود در بلاستوسیست‌ها و جنین‌های طبیعی دارند.

سپس بلاستوئیدها به رحم هشت میمون ماده منتقل ولی در سه میمون کاشته (لانه گزینی) شدند. لانه گزینی باعث شد که میمون ها هورمون هایی را که معمولاً مرتبط با بارداری هستند آزاد کنند و بلاستوئیدها نیز کیسه های اولیه حاملگی را تشکیل دادند که معمولاً در اوایل بارداری ایجاد می شوند تا جنین را محصور کنند.

با این حال، این ساختارها جنین را تشکیل ندادند و پس از حدود یک هفته ناپدید شدند.

کویان سان، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: «این تحقیق یک سیستم جنین مانند ایجاد کرده است که می تواند به طور نامحدود القا و کشت شود». این تحقیق، ابزارها و دیدگاه‌های جدیدی را برای اکتشاف بعدی جنین‌های پستانداران و سلامت پزشکی باروری فراهم می‌کند.

محققان قصد دارند سیستم کشت ساختارهای جنین مانند از سلول های میمون را بیشتر توسعه دهند. با اینکه آنها نگرانی های اخلاقی پیرامون تحقیقات خود را تایید می کنند، محققان خاطرنشان کردند که این بلاستوئیدها بسیار متفاوت از جنین های طبیعی هستند و نمی توانند به طور کامل رشد کنند.

منبع:

https://www.usnews.com/news/health-news/articles/2023-04-06/scientists-create-monkey-embryo-from-stem-cells/

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zccv