تولید اولین ارگانوئید مشتق از بیمار به منظور درمان سرطان دهانه رحم

 

تیمی از موسسه هوبرخت (اوترخت ، هلند) اولین مدل ارگانوئید مشتق از بیمار را برای سرطان دهانه رحم ایجاد کرده اند. این سیستم جدید الگوی عالی برای مطالعه دهانه رحم انسان را فراهم می کند.

نتایج این پژوهش به تازگی در مجله Cell Stem Cell منتشر شده است.

ارگانوئیدها، کشت هایی از سلول‌های بنیادی به صورت سه بعدی هستند که عملکرد یک اندام را تقلید می کنند. این تیم در مطالعه خود یک مدل مبتنی بر ارگانوئید برای دهانه رحم سالم و همچنین بدخیمی‌های مرتبط از جمله سرطان دهانه رحم که اغلب توسط ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود، ایجاد کرده اند.

سرپرست این پروژه، کدی لوموسار اظهار داشت: "در این مطالعه، از ویروس هرپس( ویروس هرپس سیمپلکس -1 (HSV-1)) به منظور نشان دادن پتانسیل این مدل برای تحقیق در مورد عفونت های مقاربتی استفاده گردید. همچنین سرطان دهانه رحم اغلب به دلیل عفونت HPV ایجاد می‌شود ، اما تحقیقات در مورد این ویروس پیچیده است زیرا بررسی ویروس در آزمایشگاه امری دشوار است. مدل جدید ما ممکن است بتواند این مانع را پشت سر بگذارد. ”

علاوه بر این، این تیم موفق به تولید توموروئیدها(ارگانوئیدهایی که از بافت سرطانی رشد کرده اند و از ویژگی‌های سرطان دهانه رحم تقلید می‌کنند) شدند. لذا این تکنولوژی باعث می‌شود تا روش شیمی درمانی مناسب با بالاترین تاثیر برای بیمار تجویز گردد.

در پایان سرپرست این پروژه اذعان داشت"این امیدواری را داریم که این تکنولوژی منجربه تولید سریع بانک‌های زیستی سرطان دهانه رحم مبتنی بر ارگانوئید در سراسر جهان شود تا روش‌های جدیدی را برای پیشرفت تحقیقات در مورد بیولوژی دهانه رحم و بیماری‌های مرتبط ارائه دهد. "

 

Link:https://www.regmednet.com/first-patient-derived-organoid-model-developed-for-cervical-cancer/

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zh5q