توسعه چشم انداز سلول درمانی با کمک ربات سلول های بنیادی

بریتانیا دومین کشوری خواهد بود که یک ربات سلول بنیادی پیشرو را برای بهبود تولید داروهای ایمن و مقرون به صرفه مبتنی بر سلول آزمایش می کند.

 

بریتانیا دومین کشوری خواهد بود که یک ربات سلول بنیادی پیشرو را برای بهبود تولید داروهای ایمن و مقرون به صرفه مبتنی بر سلول آزمایش می کند.

چالش‌های تولید، دسترسی به درمان‌های مبتنی بر سلول‌های بنیادی را محدود کرده است و اکنون، برای غلبه بر این چالش‌ها، آژانس تنظیم مقررات داروها و محصولات بهداشتی (MHRA؛ لندن، بریتانیا) اعلام کرده است که یک ربات تکثیر سلول‌های بنیادی توسط MHRA UK Stem آزمایش خواهد شد.

سیستم پردازش سلولی هوشمند CellQualia که در ژاپن توسعه یافته است، کشت سلول ها را در زمان واقعی (real-time) و به طور خودکار انجام می دهد و با استفاده از فناوری تحلیلی فرآیند هوشمند، فرآیند را تثبیت می کند. این سیستم، قابلیت کشت خودکار، نظارت بر فرآیند، تعویض محیط کشت، عبور و برداشت را دارد. این فناوری همچنین از یک سیستم کاملاً بسته برای کاهش خطر آلودگی استفاده می کند و از کیفیت بالای سلول ها اطمینان می دهد.

در این کارآزمایی، سلول‌های تولید شده توسط ربات مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا مشخص شود آیا آنها با استانداردهای درمانی مبتنی بر سلول مطابقت دارند یا خیر، آیا آنها با کارکنانی ماهر که در مورد مورفولوژی سلولی و کانفلوانسی تصمیم‌گیری می‌کنند، مطابقت دارند یا خیر. امید است که این روش، تولید خودکار(automated manufacturing) را از طریق انجام سلول درمانی با سطح کنترل کیفی بالاتر و کاهش هزینه ها آسان تر کند.

مارک بیلی، مدیر ارشد علمی MHRA، اظهار داشت: «درمان‌های مبتنی بر سلول، پتانسیل بهبود(treat) و علاج قطعی (cure) تعداد زیادی از بیماری‌ها را دارند، اما در دسترس بودن آن‌ها محدود شده است، زیرا تولید آن‌ها اغلب بسیار دشوار است».

این پروژه بخشی از یک برنامه تحقیقاتی بین المللی مستقر در بریتانیا و مشارکت بین MHRA، SAKARTA Ltd (ادینبورگ، انگلستان) و Sinfonia Technology (توکیو، ژاپن) است. این همکاری همچنین توسط بنیاد تحقیقات و نوآوری زیست پزشکی در کوبه FBRI؛ (کوبه ژاپن) پشتیبانی می شود.

بیلی در مورد مزایای استفاده از ربات سلول‌های بنیادی در فرآیند تولید سلول ‌درمانی گفت: «سیستم پردازش هوشمند سلولی جدید در حال آزمایش در MHRA که تنها دو دستگاه از آن در جهان وجود دارد و استفاده می‌شود، می‌تواند این فرآیند تولیدی را بسیار آسان تر و بنابراین دسترسی به این درمان ها را متحول کند. همچنین این ربات توانایی کاهش احتمال خطای انسانی در فرآیند تولید محصول نهایی سازگارتر را دارد که منجر به درمان‌های ایمن‌تر و مؤثرتر می‌شود».

ربات سلول های بنیادی می تواند چشم انداز سلول درمانی را با تقویت تولید درمان های مبتنی بر سلول برای طیف وسیعی از بیماری ها از جمله نورون های بیماری پارکینسون، کاردیومیوسیت ها برای ترمیم قلب و جزایر پانکراس برای دیابت نوع 1 تغییر دهد.

                                                                                                                                                      

https://www.regmednet.com/developing-cell-therapies-with-a-stem-cell-robot/

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zacv