تنظیم فعالیت سلول بنیادی سرطانی با گیرنده هورمون تیروئید β

در مقاله معرفی شده با استفاده از سلول‌های سرطانی تیروئید آناپلاستیک (ATC) به عنوان مدل، نقش گیرنده هورمون تیروئید β (TRβ) در فعالیت سلول‌های بنیادی سرطانی مورد توجه قرار گرفته است.

با وجود شناسایی تعداد زیادی از مارکرهای سلول‌های بنیادی سرطانی، هنوز مشخص نیست که آیا عضوی از ابرخانواده گیرنده‌های هسته‌ای می‌تواند فعالیت سلول‌های بنیادی سرطانی (CSC) را تنظیم کند یا خیر.

در مقاله معرفی شده با استفاده از سلول‌های سرطانی تیروئید آناپلاستیک (ATC) به عنوان مدل، نقش گیرنده هورمون تیروئید β (TRβ) در فعالیت سلول‌های بنیادی سرطانی مورد توجه قرار گرفته است. ATC یکی از تهاجمی‌ترین سرطان‌های جامد در انسان بوده و به درمان‌های موجود مقاوم است. مطالعات اخیر شواهدی ارائه می‌دهد که فعالیت CSC زمینه‌‌ساز تهاجمی و مقاومت درمانی ATC است.

در این پژوهش نشان می‌دهند که TRβ با سرکوب تشکیل کره تومور سلول‌های ATC انسانی و ظرفیت شروع تومور آن‌ها، فعالیت CSC را مهار می‌کند. TRβ بیان تنظیم کننده‌های CSC از جمله ALDH، KLF2، SOX2، b-catenin و ABCG2 را در تومورهای پیوند زنوگرافت ناشی از سلول‌های ATC سرکوب می‌کند. تجزیه و تحلیل ترانس کریپتومی تک سلولی نشان می‌دهد که TRβ جمعیت CSC را در تومورهای پیوند زنوگرافت ناشی از ATC کاهش می‌دهد. تجزیه و تحلیل پایگاه داده اطلس ژنوم سرطان (TCGA) نشان می‌دهد که مهار ظرفیت CSC توسط TRβ به نتایج بالینی مطلوبی در سرطان انسان کمک می‌کند. مطالعات این مقاله نشان می‌دهد که TRβ یک تنظیم‌کننده رونویسی تازه شناسایی شده است که برای سرکوب فعالیت CSC عمل می‌کند و می‌تواند به عنوان یک هدف مولکولی برای مداخله درمانی ATC در نظر گرفته شود.

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZvQt