در جدیدترین مطالعات محققان چینی مطرح شد؛

بیماری التهابی روده با استفاده از روش‌های نوین درمان می شود

محققان و دانشمندان چینی موفق شدند تا با بهره‌گیری از سلول‌های بنیادی، روش نوینی برای درمان التهاب روده ایجاد کنند.

به گزارش روابط عمومی ستاد توسعه فناوری پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی، با توجه به مطالعات انجام شده محققان یک رویکرد احتمالی برای بازگرداندن عملکرد سلول های بنیادی روده تعریف کرده اند.

در مطالعه‌ای که در مجله Cell Host & Microbe منتشر شده است، یک تیم تحقیقاتی ارتباط علت و معلولی بین عوامل میکروبی و اختلال عملکرد سلول‌های بنیادی روده (Intestinal Stem Cells = ISCs) در کولیت (التهاب روده) را نشان داده‌اند.

همچنین در این مکانیسم، آن‌ها یک رویکرد احتمالی برای بازگرداندن عملکرد ISC در کولیت پیشنهاد کردند.

براساس این گزارش، بیماری التهابی روده (Inflammatory Bowel Disease = IBD) یک بیماری مزمن است که با دیس بیوز میکروبی (بهم ریختگی تعادل میکروبی در بدن) و اختلال عملکرد ISCها در روده مشخص می‌شود. با این حال، چگونگی ارتباط مستقیم بین این دو عامل هنوز به خوبی شناخته نشده است.

در این مطالعه، محققان برای نخستین بار نشان دادند که گیرنده آدرنرژیک α2A (ADRA2A) یک گیرنده جفت شده با پروتئینG  (GPCR) با بیان بسیار بالا در ISCها است.

برهمین اساس از طریق سنجش برعلیه ADRA2A، آن‌ها نشان دادند که یک متابولیت میکروبی، به نام تیرامین، مستقیماً ADRA2A را در ISCها فعال می‌کند. تیرامین عمدتا توسط باکتری انتروکوکوس روده انسان از طریق تیروزین دکربوکسیلاز (tyrDC) تولید می‌شود.

محققان متعاقباً تأثیر تیرامین مشتق از انتروکوک را بررسی کردند. آن‌ها از یک سویه انتروکوکوس فکالیس با کمبود tyrDC و موش‌های دارای حذف ADRA2A استفاده کردند و نشان دادند که تیرامین مشتق شده از انتروکوک، تکثیر ISC (و در نتیجه بازسازی اپیتلیال) را سرکوب می‌کند، و کولیت را از طریق ADRA2A تشدید می‌کند.

درهمین حال، محققان چینی با مسدود کردن مسیر انتروکوکوس-تیرامین-ADRA2A برای بازگرداندن بازسازی اپیتلیال مبتنی‌بر ISC به درمان احتمالی کولیت دست یافتند.

 آن‌ها یوهیمبین، آنتاگونیست ADRA2A را روی موش‌های مبتلا به کولیت استفاده کردند. در مقایسه با گروه کنترل بدون درمان، درمان یوهیمبین به طور قابل‌توجهی فنوتیپ‌های کولیت را بهبود بخشید، که نشانگر یک راه‌حل درمانی مناسب است.

آنچه مسلم است اینکه مطالعات دانشمندان نشانگر ارتباط بین تنظیم میکروبی ISCها و تشدید کولیت است و راه‌های جدیدی برای درمان کولیت ارائه می‌کند.

براساس این گزارش، این تیم تحقیقاتی توسط پروفسور پان ون از دانشگاه علم و صنعت چین (USTC)، با همکاری تیم‌های تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور ژو شو و پروفسور سونگ شینیانگ رهبری شد.

 

لینک اصلی خبر:

https://medicalxpress.com/news/2024-05-scientists-therapeutic-approach-inflammatory-bowel.html

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zpgx