بهبود عضلات و کبد آسیب دیده، با کمک سلول های T آموزش دیده توسط میکروبیوم روده

مطالعات انجام شده توسط محققان دانشکده پزشکی هاروارد (HMS) بر روی موش نشان می‌دهد که چگونه گروهی از سلول‌های T تنظیم‌کننده (Tregs) که در روده تولید می‌شوند در ترمیم عضلات و کبد آسیب‌دیده نقش دارند.

 

مطالعات انجام شده  توسط محققان دانشکده پزشکی هاروارد (HMS) بر روی موش نشان می‌دهد که چگونه گروهی از سلول‌های T تنظیم‌کننده (Tregs) که در روده تولید می‌شوند در ترمیم عضلات و کبد آسیب‌دیده نقش دارند.

این تحقیق نشان داد که میکروبیوتای روده سوخت تولید و به عنوان اردوگاه آموزشی برای دسته ای از سلول های ایمنی - RORγ + Tregs -  که برای التیام آسیب عضلانی به کار می روند، عمل می کند. یافته های این مطالعه همچنین نشان داد که همین سلول های ایمنی روده به ترمیم کبد چرب آسیب دیده کمک می کنند. نتایج کلی نشان می‌دهد که این Tregs به‌عنوان احیا کننده های ایمنی عمل می‌کنند. این سلول ها به گشت‌زنی درون بدن می‌پردازند و به سیگنال‌هایی از نواحی اطراف آسیب پاسخ می‌دهند.

دیدگاه های جدید به نقش گسترده‌تری برای سلول‌های ایمنی روده - که مدت‌ها به عنوان نگهبان سلامت روده شناخته می‌شوند - در ترمیم آسیب‌های خارج از محیط روده اشاره می‌کنند. این یافته‌ها از مجموعه شواهدی حمایت می‌کند که اهمیت میکروبیوتای روده را در تنظیم عملکردهای فیزیولوژیکی مختلف فراتر از روده نشان می‌دهد و نشان می‌دهد که سلول‌های ایمنی روده ممکن است نقش گسترده‌تری در مهار التهاب و التیام آسیب‌هایی که فراتر از روده‌ها گسترش می‌یابد داشته باشند.

این گروه تحقیقاتی خاطر نشان کردند که یافته های آنها بر اساس آزمایشات روی موش است و در ادامه در حیوانات بزرگتر و در انسان تکرار می شود. با این حال، آنها احتمالات جالبی را در مورد استفاده از قدرت میکروب های روده برای افزایش بهبودی پس از آسیب ارائه  می کنند. دکتر دایان ماتیس، سرپرست تیم تحقیق، پروفسور ایمونولوژی در مؤسسه بلاواتنیک در HMS، گفت: احتمال دیگر این است که یافته‌های جدید می‌تواند به طراحی درمان‌های بیماری کبد چرب کمک کند، وضعیت رایجی که در آن تجمع چربی در کبد منجر به آسیب سلول های کبدی و مرگ می شود.

ماتیس نویسنده ارشد این مطالعه که نتایج آن در Cell Press Journal Immunology و با عنوان “The gut microbiota promotes distal tissue regeneration via RORγ+ regulatory T cell emissaries.”  منتشر شده است می‌گوید: «مشاهدات ما نشان می‌دهد که میکروب‌های روده تولید دسته‌ای از سلول‌های T تنظیم‌کننده را هدایت می‌کنند که دائماً از روده خارج می‌شوند و به‌عنوان نگهبان‌هایی عمل می‌کنند که آسیب را در نقاط دوردست بدن حس می‌کنند و سپس به عنوان فرستاده‌هایی برای ترمیم آن آسیب عمل می‌کنند».

 

https://www.genengnews.com/

https://doi.org/10.1016/j.immuni.2023.01.033

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zd9v