برگزاری اولین نشست شورای استانی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کردستان

.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی، اولین نشست شورای استانی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کردستان با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی و مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کردستان و اعضای هیئت رئیسه و جمع کثیری از اساتید، مدیران و محققین دانشگاه علوم پزشکی کردستان و نیز رؤسا و نمایندگان سایر دانشگاه ها، ادارات و سازمان های استان در تالار شهید رستم پور دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان برگزار شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ابتدای این نشست ضمن خوش آمدگویی به حاضرین و بیان اهداف نشست، ابراز داشت: این دانشگاه با داشتن اساتید جوان، توانا و با انگیزه و نیز پژوهشگر از آینده ای روشن برخوردار است و امید آن داریم با حمایت سایر سازمان ها و ارگان های کشوری و استانی در آینده ای نزدیک به جایگاه بالاتری دست پیدا کنیم.

دکتر وحید یوسفی نژاد برونداد پژوهشی دانشگاه را مطلوب ارزیابی نمود و گفت: با توجه به آمارهای تعداد مقالات منتشر شده در مجلات Q1 و 10 درصد برتر دنیا توسط اساتید دانشگاه علوم پزشکی کردستان، می توان گفت که پژوهش های انجام گرفته کاربردی تر شده و رشد قابل ملاحظه ای داشته است.

وی H index دانشگاه را برابر 45 بیان کرد و ادامه داد: انجام طرح های مشترک بین المللی در چند سال اخیر به خوبی پیگیری و نیز رشد داشته است و در طول چند ماه گذشته نیز در زمینه بین المللی سازی دانشگاه اقدامات مناسبی به انجام رسید که جذب دانشجویان خارجی، توسعه توریسم درمانی و نیز عقد قراردادهای بین المللی از آن جمله است.

سرپرست دانشگاه از فعالیت 10 مرکز تحقیقاتی در دانشگاه خبر داد و گفت: مراکز تحقیقاتی بهداشت محیط و عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت دانشگاه در سطح کشور دارای مقام اول و نیز کمیته تحقیقات دانشجویی دارای رتبه اول در بین دانشگاه های تیپ سه می باشد.

دکتر یوسفی نژاد ضمن برشمردن حیطه های سرآمدی دانشگاه، اضافه نمود: روانشناسی، تولید حیوانات تراریخته، طراحی و ارزیابی نظام مراقبت، ارزیابی تکنولوژی های مرتبط با سلامت و درمان ناباروری از جمله حیطه های مذکور است.

سرپرست دانشگاه کردستان ضمن بیان اهمیت توجه به علوم و تکنولوژی های جدید در استان، گفت: برای رشد و توسعه استان می بایست با استفاده از علوم و تکنولوژی های جدید پژوهش های راهبردی را به صورت کاربردی تر به انجام رساند.

دکتر رحمت صادقی بیان داشت: در زمینه شاخص های رشد پژوهشی نباید صرفا بر تعداد مقالات تکیه نمود و باید به میزان استفاده از نتایج این پژوهش ها و تجاری سازی آن نیز توجه نمود.

وی گفت: دانشگاه کردستان برای حمایت و همکاری با مراکز پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان آمادگی کامل را دارد.

سپس دکتر حمیدیه گفت: در گذار دانشگاه ها به سمت دانشگاه های نسل سوم و چهارم باید به فرآیندهای تجاری سازی محصولات دانش محور و نیز حمایت از شرکت های دانش بنیان توجه ویژه نمود.

دکتر امیرعلی حمیدیه تاکید کرد: دانشگاه ها باید به محلی برای نشست و توافق اساتید، دانشجویان، کارآفرینان و سرمایه گزاران مبدل گردد که در این صورت است که می توان به بهره وری مدنظر در زمینه سیستم های آموزش عالی در کشور دست پیدا نمود.

وی از توجه به علوم و فن آوری های جدید در دانشگاه های نسل سوم و چهارم صحبت کرد و ادامه داد: یکی از علوم استراتژیک، بومی سازی شده و دارای پتانسیل بالا در کشور علوم مربوط به سلول های بنیادی است.

وی گفت: با توجه به روند پیر شدن جمعیت، میزان نیاز به پزشکی بازساختی بسیار جدی است و در این حوزه کشورهایی مانند ژاپن و آمریکا پیشرفت های چشمگیری داشته اند.

دبیر ستاد اذعان داشت: کشورهای پیشرفته دنیا در حال فعالیت بر روی ساخت اندام های و اجزای بدن انسان هستند و قطعا در آینده ای نزدیک با ورود شرکت های عظیم در این زمینه خبرهای خوبی خواهیم شنید.

دکتر امیر علی حمیدیه گفت: در حال حاضر بیش از 140 شرکت در این حوزه در حال فعالیت هستند که بیش از 100 شرکت، دانش بنیان می باشند.

وی با بیان اینکه، کمیته تحقیقات دانشجویی فعال، دست ورزی های داخل سلولی و ظرفیت بالای دانشگاه کردستان جهت همکاری از جمله مزیت های دانشگاه علوم پزشکی کردستان است، ادامه داد: راه اندازی مرکز پیوند مغز استخوان کودکان، ایجاد زمینه توسعه شرکت های دانش بنیان و تجاری سازی پژوهش های از جمله اقدامات مورد نظر برای رشد دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این زمینه است.

در ادامه این جلسه پس از بیان آمارها و دست آوردها توسط رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان و معاون تحقیقات و فن آوری و مدیر پژوهش دانشگاه و نیز بیان نظرات و پیشنهادات توسط حاضرین، در خصوص بهبود شاخص ها و توسعه مراکز تحقیقاتی مرتبط با سلول های بنیادی در دانشگاه تصمیمات لازم اتخاذ گردید.

 

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zp32