بررسی پتانسیل های موجود در حوزه سلول های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی ایران در جلسه دبیر ستاد با مسئولین دانشگاه

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی دبیر ستاد در جلسه با مسئولین دانشگاه علوم پزشکی ایران به بررسی پتانسیل های موجود این دانشگاه در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی پرداختند. در ابتدای جلسه دکتر فلاورجانی به ارایه گزارشی از عملکرد دانشگاه علوم پزشکی ایران در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی پرداخت و گفت: این دانشگاه اولین مرکز علمی هست که موفق به اخذ مجوز سل تراپی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شده است. وی همچنین ادامه داد: با عنایت به این مجوز و پتاسیل های موجود نیروی انسانی و زیرساخت های موجود  مرکز جامع سلولهای بنیادی دانشگاه نیاز به حمایت های بیشتر از جانب ستاد سلول های بنیادی دارد.

سپس دکتر حمیدیه دستیابی به فناوری در دانشگاه را نیازمند آموزش های صحیح در حوزه های مختلف تحصیلی به ویژه در حوزه مرز دانشی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دانست و افزود: در این راستا یکی از اهداف ستاد راه اندازی رشته های جدید در این حوزه می باشد که تا کنون موفق شده ایم رشته فناوری سلولهای بنیادی و بازسازی بافت را در مقطع ارشد با همت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راه اندازی و کوریکلوم این رشته را در مقطع دکتری با همکاری مسئولین دانشگاه تهران ارایه دهیم. وی همچنین به راه اندازی رشته دوره تکمیلی فوق تخصصی سلول های بنیادی خونساز و پزشکی بازساختی در دندانپزشکی اشاره نمود و گفت: با توجه به اهمیت راهبردی این حوزه از علم ستاد سلول های بنیادی ترویج را از قشر دانش آموزی در سطح کشور شروع کرد. دبیر ستاد همچنین تغییر کوریکلوم رشته های مختلف را از جمله مواردی دانست که می تواند جهت توسعه این حوزه مرز دانشی در کشور کمک کند

. در ادامه دکتر ناصری پور ضمن اشاره به اهمیت تغییر کوریکلوم های رشته های مختلف اذعان داشت: در این راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می تواند در همراه کردن وزارتین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری نقش اساسی داشته باشد. دکتر امیر خانی نیز ضمن اشاره به سیاستهای ستاد سلول های بنیادی جهت توسعه و ترویج این علم در کشور مراکز جامع سلول های بنیادی را از جمله زیرساخت های اساسی این حوزه در دانشگاه بر شمرد و افزود: این مراکز به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت های کشور در این حیطه می توانند نقش اساسی در تبدیل علم سلول های بنیادی به فناوری در این حوزه داشته باشند. در پایان جلسه اعضای حاضر در نشست به بحث و گفتگو پیرامون همکاری های بیشتر در زمینه ترویج و توسعه این علم در سطح دانشگاه علوم پزشکی ایران پرداختند و راه کارهای مناسب را ارایه دادند.

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZkCt