بررسی ظرفیت های استان خراسان رضوی جهت راه اندازی مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی

جلسه ای با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر امیرخانی، دکتر بحرینی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دکتر تفقدی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه به همراه اعضای مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی استان خراسان رضوی در تاریخ هشتم خردادماه سال 99 در محل بیمارستان امام رضا برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی جلسه ای با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر امیرخانی، دکتر بحرینی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دکتر تفقدی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه به همراه اعضای مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی استان خراسان رضوی در تاریخ هشتم خردادماه سال 99 در محل بیمارستان امام رضا برگزار گردید.

در ابتدا دکتر امیرخانی دبیرشورای راهبردی ستاد توسعه علوم فناوری‌های سلول‌های بنیادی به ارائه توضیحاتی پیرامون مراکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی پرداخت و گفت: این مراکز یکی از مهمترین زیرساخت های توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی در کشور و مدلی برای گذار از دانشگاه های نسل دو به سه هستند.

سپس دکتر جلیل توکل افشاری به ارائه توضیحاتی پیرامون برنامه و اقدامات انجام شده در خصوص راه اندازی مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی استان خراسان رضوی پرداخت و گفت: این مرکز با هدف توسعه علوم و فناوري های سلول هاي بنيادي اعم از علوم پايه و باليني، افزايش كمي و كيفي طرح ها با افزايش بهره وري و بهينه سازي امور پژوهش در زمينه سلول هاي بنيادي و كاربردهاي درماني و دستيابي به سهم مناسبي از توليد علم و فناوري مبتني بر اصول اخلاقي و ارزش هاي اسلامي و قرار دادن دانشگاه علوم پزشكي مشهد در زمره پيشگامان پژوهش و فناوري سلول هاي بنيادي و سلول درماني در ايران احداث می گردد.

در این راستا برنامه پیشنهادی مرکز جامع در دو بخش تدوین شده است، در بخش نخست فاز عملیاتی مرکز جامع و در بخش دوم ظرفیت­ها و پتانسیل­های مرکز جامع در بخش­های آموزش، پژوهش، تربیت نیروی انسانی و توسعه فناوری و تجاری سازی محصول مد نظر قرار گرفته است.

در ادامه معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: این دانشگاه ظرفیت های مناسبی در زمینه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دارد.

دکتر تفقدی با بیان اینکه راه اندازی مراکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در چند سال اخیر در چند دانشگاه کشور کلید خورده خاطر نشان کرد: این مراکز بر اساس اهداف چند بعدی پژوهش، تولید، فناوری و تقویت شرکت های دانش بنیان در دستور کار قرار گرفته است و علاوه بر حوزه پژوهش، به موضوع آموزش نیز پرداخته می شود.

وی اظهار داشت: امید می رود نتایج این نشست موجب تامین زیر ساخت های لازم و آغاز فعالیت مرکز جامع سلول های بنیادی در مشهد شود تا بتوانیم شاهد رشد تساعدی این دانشگاه در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی باشیم.

سپس رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: درخشش این دانشگاه در حوزه های مختلف علمی، آموزشی، درمانی و بهداشتی حاصلابتکار عمل، تلاش ایثارگرانه و شبانه روزی اعضای هیات علمی، مسئولان و پرسنل است که به ثمر نشسته است.

دکتر بحرینی خاطر نشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال حاضر در بسیاری از زمینه ها جزو دانشگاه های برتر کشور محسوب می شود و این در حالی است که در توزیع منابع اعتباری تفاوتی با دانشگاه های دیگر ندارد و در حال حاضر اقدامات بسیار ارزشمندی توسط محققان و پژوهشگران این دانشگاه به اجرا در آمده و یا در حال اجراست.

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zu53