بازدید مدیر فناوری و تجاری سازی ستاد توسعه علوم و فناوری­ های سلول ­های بنیادی از پروژه احداث اتاق تمیز مرکز جامع سلول­ های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی کرمان

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول های بنیادی، دکتر حسین سلطانی نژاد مدیر فناوری و تجاری سازی ستاد، صبح روز یکشنبه 1400/۰4/26، از مرکز جامع سلول­های بنیادی و پزشکی بازساختی کرمان بازدید نمودند.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول های بنیادی، دکتر حسین سلطانی نژاد مدیر فناوری و تجاری سازی ستاد، صبح روز یکشنبه 1400/۰4/26، از مرکز جامع سلول­های بنیادی و پزشکی بازساختی کرمان بازدید نمودند.

در طی این بازدید که با حضور مدیر، اعضا هیئت علمی، کارشناسان و نیز مدیران شرکت های فناور و دانش بنیان مستقر در مرکز جامع همراه بود، ابتدا دکتر فارسی نژاد رئیس مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی کرمان، گزارشی از عملکرد و برنامه های مرکز ارائه نمودند. ایشان اظهار داشتند که تلاش های این مرکز در راستای پیشرفت در زمینه فناوری، حضور شرکت های فناور، ایجاد زیر ساخت های مناسب و حضور نیروی انسانی متخصص و متعهد قابل توجه بوده است. علاوه بر این، ایشان از برنامه ریزی جهت تاسیس کلینیک زخم با همکاری مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با همکاری درمانگاه ایثار استان کرمان خبر داد. ایشان در ادامه به چندین کارآزمایی بالینی در حوزه پزشکی بازساختی اشاره نمودند که با همکاری مرکز جامع در حال انجام می باشند. انجام کارآزمایی بالینی موفق در درمان ضایعات سطح قرنیه با استفاده از سلول های اپیتلیوم دهان در افراد مبتلا به فقر سلول های لیمبال در سطح چشم، انجام کارآزمایی بالینی در جوانسازی پوست با استفاده از فیلرهای بیولوژیک و فاکتورهای رشد پلاکتی، انجام کارآزمایی بالینی موفق در درمان بی اختیاری ادراری، انجام کارآزمایی بالینی در درمان ناباروری خانم ها و آقایان و انجام کارآزمایی بالینی در درمان کرونا از جمله مهمترین این موارد می باشند. پس از توضیحات ایشان، دکتر سلطانی نژاد نیز جهت توسعه و ارتقا اهداف مرکز پیشنهاداتی از جمله تجاری سازی محصولات فناورانه، استفاده حداکثری از ظرفیت های دانشگاه، گسترش ارتباط با ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی جهت تسهیل دریافت مجوزهای مربوطه، ثبت پرونده های فنی طرح های کارآزمایی بالینی در سازمان غذا و دارو و ایجاد تفاهم نامه با مراکز مختلف را مطرح نمودند. پس از پایان این نشست، دکتر سلطانی نژاد از فضای کلی مرکز، آزمایشگاه ها، مرکز شتابدهی و دفاتر شرکت های فناور و دانش بنیان مستقر در شتابدهنده بازدید به عمل آوردند که در طی آن اعضای شرکت ها به توضیحاتی درباره روند تولید محصولات خود پرداختند. از بین شش شرکت مستقر در این مرکز، سه شرکت موفق به اخذ مجوز دانش بنیان برای محصول فناورانه خود شده و دو شرکت نیز در مرحله ثبت و ارزیابی می باشند. همچنین دو محصول در مرحله نهایی اخذ مجوز تولید از اداره کل تجهیزات بوده و سه محصول دیگر نیز در سامانه های TTAC و IMED جهت دریافت مجوز ثبت شده اند. در ادامه، دکتر سلطانی نژاد با حضور در محل اتاق تمیز از چگونگی روند پیشرفت پروژه بازدید نمودند. همزمان دکتر فارسی نژاد نیز توضیحاتی در رابطه با فضای کلی اتاق تمیز و برنامه های آتی مرکز جامع در ارتباط با چگونگی بهره برداری از این فضا ارائه دادند. این مجموعه با مساحت حدود 2۰۰ متر مربع و با هدف تهیه سلول با گرید درمانی جهت انجام فاز دو و سه مطالعات بالینی  طراحی و ساخته شده و هم اکنون با پیشرفت 80 درصدی در مرحله نصب هواساز می باشد.

  

   

 

در ادامه، از مراحل تکمیلی ساخت دو دستگاه در این مرکز نیز بازدید صورت گرفت:

  1. دستگاه بیوپرینتر سه بعدی، ساخت شرکت آلما ژن فرا تجهیز، با ویژگی های کاملا اختصاصی، به روز و منحصر به فرد ساخته شده است. این دستگاه بسیار دقیق، با سیستم هدایتی پیشرفته توانایی کامپوزیت سازی مواد مختلف را دارا می باشد. سه نازل برای تزریق هیدروژل های مختلف با قابلیت تعویض برای بیو مواد حرارتی در نظر گرفته شده است. این دستگاه قابلیت پرینت بیوژل هایی با ویسکوزیته متفاوت و طیف وسیعی از پلیمرها را دارا می باشد. از جمله مزیت های نازل های تعبیه شده در دستگاه وجود لامپ فرابنفش اطراف نازل ها جهت کراس لینک bioink ها و توانایی پرینت با دقت زیر 4 میکرون می باشد. توانایی پرینت در ابعاد 150 در 150 میلی متر به ارتفاع 80 میلی متر از دیگر مزیت های این دستگاه می باشد. سنسورهای دقیق دمایی و توانایی کنترل دمای نازل ها از دمای اتاق تا 280 درجه سانتی گراد، امکان پرینت طیف وسیعی از بیومواد را در اختیار کاربر قرار می دهد. حساسیت بالای سنسورهای اعمال فشار، یکنواختی پرینت را تضمین می نماید. لازم به ذکر است قاب و قطعات این دستگاه از جنس آلومینیوم بوده و تحمل دمایی و مکانیکی بالایی را دارا می باشد. کیفیت قطعات کاربردی و همچنین چیدمان دقیق قطعات الکترونیکی، مکانیکی و پنوماتیکی عملکرد مناسب و متداوم را در طول فرآیند پرینت تضمین می نماید به طوری که قابلیت رقابت با سایر بیوپرینتر های تولیدی در جهان را دارا می باشد.
  2. . دستگاه قابل حمل الکتروریسی با قابلیت اسپری سلول در ساخت پانسمان های نانوفیبری جهت ترمیم آسیب های پوستی

    این دستگاه شامل دو سرنگ مجزا جهت خروج محلول پلیمری و سوسپانسیون سلولی است. با اعمال میدان الکتریکی و خروج محلول پلیمری، نانو الیاف در صفحه مقابل تشکیل می شود. همزمان با تشکیل نانوالیاف، سوسپانسیون سلولی بصورت لایه به لایه بر روی نانوالیاف اسپری می شود. سوسپانسیون سلولی می تواند در حالت انتخابی و با تحریک در میدان الکتریکی اسپری شود تا سلول ها در زمان اسپری از نظر فعالیت تحریک شده باشند. این دستگاه به دلیل کاربری ساده می‌تواند در مراکز دانشگاهی جهت فعالیت های تحقیقاتی و همچنین بمنظور ترمیم زخم های پوستی و یا تعویض پانسمان زخم های سوختگی و زخم بستر در کلینیک ها، مطب پزشک، اورژانس های سوختگی و بیمارستان ها مورد استفاده قرار گیرد. 

    مزایای این دستگاه نسبت به روش‌های موجود را می­توان به صورت زیر بیان نمود:

    • امکان تولید پانسمان زخم مبتنی بر نانوفیبر و اسپری سلولی بطور همزمان
    • امکان استفاده از الکتروریسی و یا اسپری سلولی بطور جداگانه
    • قابلیت اسپری سلولی در 2 مد با ولتاژ بالا و بدون اعمال ولتاژ
    • تسریع بهبود زخم بواسطه سهولت در ساخت پانسمان سلولی در کمترین زمان ممکن
    • عدم وجود اسکار و آلودگی در زخم
    • کاربری ساده، سبک و  مقرون به صرفه

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول های بنیادی
کلمات کلیدی
//isti.ir/ZyWr