ایجاد رده سلول عصبی مشتق‌شده از سلول‌های بنیادی اهداکنندگان مطالعه PPMI

شرکت Fujifilm Cellular Dynamicsگزارش داد که با استفاده از سلول‌های بنیادی افراد مبتلا به بیماری پارکینسون، نورون‌های دوپامینرژیک حاوی دو جهش رایج مرتبط با بیماری را برای استفاده در تحقیقات پارکینسون ایجاد کرده است. اهداکنندگان سلول‌های بنیادی، بیمارانی بودند که در طرح پیشروی علائم پارکینسون (PPMI) از طریق بنیاد تحقیقات پارکینسون مایکل جی فاکس (MJFF) شرکت داشتند.

 

شرکت  Fujifilm Cellular Dynamicsگزارش داد که با استفاده از سلول‌های بنیادی افراد مبتلا به بیماری پارکینسون، نورون‌های دوپامینرژیک حاوی دو جهش رایج مرتبط با بیماری را برای استفاده در تحقیقات پارکینسون ایجاد کرده است. اهداکنندگان سلول‌های بنیادی، بیمارانی بودند که در طرح پیشروی علائم پارکینسون (PPMI) از طریق بنیاد تحقیقات پارکینسون مایکل جی فاکس (MJFF) شرکت داشتند.

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد این سلول‌ها که iCell DopaNeurons نامیده می‌شوند، می‌توانند به عنوان ابزاری برای پیشبرد کار در درمان‌های بالقوه جدید پارکینسون استفاده شوند. جهش در کیناز 2 با توالی تکراری غنی از لوسین (LRRK2) و ژن‌های گلوکوسربروزیداز (GBA) با افزایش خطر ابتلا به پارکینسون مرتبط هستند. این شرکت از سلول‌های بنیادی بیماران مبتلا به جهش G2019S در ژن LRRK2 یا جهش N370S در ژن GBA برای ایجاد سلول‌های عصبی تولیدکننده دوپامین، آنهایی که در پارکینسون بیشتر اثر گذارند، استفاده کرد.

آن‌ها گزارش دادند که این سلول‌ها بسیاری از ویژگی‌های سلول‌های بیماران، از جمله تغییر متابولیسم دوپامین، افزایش تجمع پروتئین سمی آلفا سینوکلئین و از دست‌دادن سلول‌های عصبی بیشتر را در مقایسه با سلول‌های کنترلی که جهش ندارند، نشان می‌دهند. از این سلول‌ها می‌توان برای مطالعه مکانیسم‌های بیماری و غربالگری پتانسیل‌های درمانی استفاده کرد. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که مدل‌های بیماری مشتق شده از سلول‌های بنیادی انسانی، مانند iCell DopaNeurons برای جهش‌های LRRK2 و GBA، به استانداردی برای تحقیق و توسعه درمان‌های اصلاح‌کننده بیماری برای بیماران مبتلا به پارکینسون تبدیل شوند.

PPMI که با نام PPMI 2.0 نیز شناخته می‌شود، یک مطالعه طولی بر روی افراد مبتلا به بیماری پارکینسون و افراد سالم است. در این مطالعات، داده‌های بالینی، ژنتیکی، تصویربرداری و سایر داده‌های بیولوژیکی با هدف شناسایی نشانگرهای زیستی مرتبط با خطر و پیشرفت پارکینسون جمع‌آوری می‌شوند. امید است که اطلاعات به دست آمده از طریق PPMI به توسعه درمان‌های بهتر کمک کند. سال گذشته، PPMI برای تکمیل این کار، یک پلتفرم نظرسنجی آنلاین به نام PPMI Online راه اندازی کرد.  

https://parkinsonsnewstoday.com/2022/05/27/parkinsons-reseach-access-nerve-cell-lines-derived-from-stem-cells/

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zwet