اکتشافات سلول های بنیادی پتانسیلی برای بهبود درمان سرطان

دو اکتشاف جدید برای درمان سرطان و کاهش زمان برای بهبود افراد توسط دانشمندان سلول‌های بنیادی بدست آمده است.

دو اکتشاف جدید برای درمان سرطان و کاهش زمان برای بهبود افراد توسط دانشمندان سلول‌های بنیادی بدست آمده است.

اولین مطالعه کشف پروتئینی که توسط سلول‌های بنیادی خون بیان شده و برای شناسایی و درمان سلول‌ها کمک کننده می‌باشد.

سلول‌های بنیادی خون که به مقدار کم در مغز استخوان و خون محیطی یافت می‌شوند‌ و سلول‌های ایمنی بدن را تولید می‌کنند، برای درمان افراد مبتلا به لوسمی و لنفوم مرکز توجه دانشمندان قرار گرفته اند.

از چالش‌های پیش روی این رویکرد آن است که با توجه به اینکه سلول‌های بنیادی خون‌ساز تنها حدود 0.01 درصد از مغز استخوان و خون محیطی را تشکیل می‌دهند، با تزریق این خون به افراد، مقدار کمی از سلول‌های بنیادی درمانی همراه با مقداری زیادی سلول‌های غیر درمانی، توسط بدن فرد دریافت می‌شود.

برای انجام این مطالعه در آزمایشگاه chute، سلول‌های مغز استخوان را از موش بالغ استخراج کرده و نمونه‌ها را با استفاده از دستگاه بررسی کردند؛ نتیجه این فرایند وجود غلظت بالای syndecan_2 در سلول‌های بنیادی خونساز بود. این ماده پروتینی از گروه پروتئوگلیکان سولفات هپاران است که در چگونگی تولید مثل سلول‌های بنیادی خونساز نقش دارد و باعث تولید سلول‌های بنیادی با سمیّت کمتر و کارایی مؤثرتر می‌شود. با تزریق سلولهای بنیادی بیان کننده 2_syndecan به موش، موش ها زیاد شدند.

 

کشف دوم؛ مکانیسمی توسط chute است که طی آن رگ‌های خونی در مغز استخوان به آسیب‌های شیمی‌درمانی و پرتو درمانی پاسخ می‌دهند. در بیماران تحت این درمان‌ها، شمارش سلول‌های خون به شدت کاهش می‌یابند. در طی این روش وقتی موش‌ها تحت تأثیر پرتو درمانی قرار می‌گیرند، پروتئین سمافورین A3  در سلول‌هایی که دیواره‌های داخلی رگ‌های خونی در مغز استخوان را می‌پوشانند، تولید می‌شود که نقش آن دستور به پروتئین نوروپیلین 1 است تا عروق خونی آسیب دیده را از بین ببرند.

با مسدود کردن ارتباط این دو پروتیین طی این روش، عروق استخوان مجدد بازسازی می‌شود و شمارش خون پس از یک هفته افزایش چشمگیری خواهد داشت.

طبق گفته chute  این مکانیزم نحوه بازسازی رگ‌های خونی پس از آسیب را کنترل می‌کند. مهار این مکانیزم باعث بازیابی سریع رگ‌های خونی و سلول‌های خونی در مغز استخوان پس از شیمی درمانی یا پرتو درمانی می‌شود.

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/01/220125162426.htm

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZKzt