اولین درمان موفقیت‌آمیز فشار خون شدید ریوی با سلول‌های بنیادی بند ناف

پژوهشگران حوزه‌ی بالینی در دانشکده پزشکی هانوفر (MHH) برای اولین بار موفق شدند به لطف یک رویکرد درمانی جدید، دوره معمولاً کشنده فشار خون ریوی را متوقف کنند.

پژوهشگران حوزه‌ی بالینی در دانشکده پزشکی هانوفر (MHH) برای اولین بار موفق شدند به لطف یک رویکرد درمانی جدید، دوره معمولاً کشنده فشار خون ریوی را متوقف کنند. یک دختر سه ساله که از فشار خون شریانی ریوی (PAH) رنج می برد، در مجموع پنج بار با محصولات سلول‌های بنیادی مزانشیمی که از بند ناف انسان به دست آمده، تحت درمان قرار گرفت.

پروفسور دکتر گئورگ هانسمن، رئیس بخش قلب و عروق گروه تحقیقاتی زیست‌پزشکی و پزشک اصلی در گروه قلب و عروق کودکان و مراقبت‌های ویژه، می‌گوید: «این درمان منجر به بهبود قابل توجهی در رشد، تحمل ورزش و متغیرهای قلبی عروقی بالینی شد و تعداد نشانگرهای پلاسما در خون را که می‌توان در انقباض و التهاب عروقی تشخیص داد، کاهش داد». پس از شش ماه، نه تنها بهبود واضحی در سلامتی مشاهده شد، بلکه عوارض جانبی نامطلوبی نیز مشاهده نشد.

این اولین بار است که برای افرادی که از اشکال برجسته فشار خون ریوی رنج می‌برند، درمانی وجود دارد. پروفسور هانسمن تأکید می‌کند: «تأیید و کشف مزایای این درمان با سلول‌های بنیادی جدید نیازمند مطالعات بیشتری می‌باشد». این تحقیق در Nature Cardiovascular Research منتشر شده است.

 

PAH بیماری است که در آن فشار خون در گردش خون ریوی به طور مزمن افزایش می‌یابد؛ از این رو فشار خون ریوی نامیده می‌شود. علت فشار بالا معمولاً باریک شدن عروق ریه و یا از دست دادن این عروق است. این بیماری پیشرونده و معمولاً کشنده است. در مراحل پیشرفته، PAH غیرقابل درمان در نظر گرفته می‌شود. داروهای PAH تأیید شده در حال حاضر عمدتاً با هدف اتساع عروق تجویز می‌شوند.

درمان قابل تکرار سلول‌های بنیادی مزانشیمی بر اساس سلول‌های بند ناف نوزادان است و HUCMSC (human umbilical cord mesenchymal stem cell) نیز نامیده می‌شود. آنالیزهای محققان نشان داد که محصولات این سلول‌های بنیادی از بند ناف قادر به بهبود بازسازی در رگ‌های خونی آسیب دیده، مهار التهاب رگ‌های خونی و مهار آسیب به بخش‌های خاصی از سلول‌ها هستند.

پروفسور هانسمن توضیح می‌دهد: «ما شواهدی داریم که نشان می‌دهد این درمان مشتق شده از HUCMSC اثرات مفید متعددی داشته است: در قلب بیماران تحت درمان، عمدتاً از میتوکندری‌های تأمین‌کننده انرژی محافظت می‌کند و در ریه‌ها درمان عمدتاً التهاب را مهار کرده و بازسازی را تحریک می‌کند». وی اظهار داشته است که ما می‌توانیم نشان دهیم که پروتئین‌ها، لیپیدها و پروستاگلاندین E2 در سلول‌های بنیادی و محصولات آن غنی شده‌اند و درمان مشتق‌شده از MSC چندین مسیر سیگنال‌دهی کلیدی PAH را به طور همزمان تعدیل می‌کند.

 

https://medicalxpress-com.cdn.ampproject.org/c/s/medicalxpress.com/news/2022-06-successful-treatment-severe-pulmonary-hypertension.amp

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zyru