اولین بیمار پیوند مبتنی بر سلول های بنیادی برای بیماری پارکینسون را دریافت کرد

در 13 فوریه، پیوند سلول های عصبی مشتق از سلولهای بنیادی به یک فرد مبتلا به پارکینسون در بیمارستان دانشگاه اسکان سوئد انجام شد. این محصول توسط دانشگاه لوند ساخته شده است و اکنون برای اولین بار روی بیماران بررسی می شود.



 در 13 فوریه، پیوند سلول های عصبی مشتق از سلولهای بنیادی به یک فرد مبتلا به پارکینسون در بیمارستان دانشگاه اسکان سوئد انجام شد.  این محصول توسط دانشگاه لوند ساخته شده است و اکنون برای اولین بار روی بیماران بررسی می شود.  محصول پیوندی از سلول های بنیادی جنینی تولید می شود و برای جایگزینی سلول های عصبی دوپامینی که در مغز افراد مبتلا به پارکینسون از بین رفتهاند، عمل میکند.  این بیمار اولین نفر از هشت بیمار مبتلا به بیماری پارکینسون بود که کاندید دریافت پیوند هستند.

 این یک نقطه عطف مهم در مسیر سلول درمانی است که می تواند برای درمان بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون استفاده شود.  پیوند طبق برنامه ریزی انجام شده است و محل صحیح کاشت سلولی توسط تصویربرداری تشدید مغناطیسی تایید شده است. بررسی هر گونه اثرات بالقوه محصول STEM PD ممکن است چندین سال طول بکشد.  بیمار از بیمارستان مرخص شده است و ارزیابی ها طبق پروتکل مطالعه انجام خواهد شد.»

 حدود هشت میلیون نفر در سراسر جهان با بیماری پارکینسون زندگی می کنند.  بیماری که شامل از دست دادن سلول های عصبی دوپامین در عمق مغز است که منجر به مشکلاتی در کنترل حرکت می شود.  درمان استاندارد بیماری پارکینسون داروهایی هستند که جایگزین دوپامین از دست رفته می شوند، اما با گذشت زمان این داروها اغلب کمتر اثر می کنند و عوارض جانبی ایجاد می کنند.  تا امروز، هیچ درمانی وجود ندارد که بتواند ساختارهای آسیب دیده مغز را ترمیم کند یا بتواند سلول های عصبی از دست رفته را جایگزین کند.

 کارآزمایی STEM-PD اکنون در حال بررسی یک درمان تحقیقاتی جدید است که هدف آن جایگزینی سلولهای دوپامین از دست رفته با سلولهای سالم مشتق شده از سلولهای بنیادی است.  محصول سلولی مورد استفاده تحت آزمایشات پیش بالینی دقیق قرار گرفته است تا با استانداردهای کیفیت آژانس نظارتی محصولات بالینی سوئد مطابقت داشته باشد.  پس از پیوند، انتظار می رود سلول ها به سلول های عصبی جدید و سالم تولید کننده دوپامین در مغز بالغ شوند.

 ما امیدواریم با این کارآزمایی نشان دهیم که محصول سلولی همانطور که انتظار می رود در بیماران عمل می کند.  مالین پارمار، استاد دانشگاه لوند می گوید: با گذشت زمان، این فرصتی را ایجاد می کند که در آینده به افراد بیشتری مبتلا به پارکینسون کمک کنیم.  او تیم STEM-PD را با همکاری نزدیک با همکارانش در بیمارستان دانشگاه اسکان، دانشگاه کمبریج، بنیاد NHS بیمارستان های دانشگاه کمبریج و امپریال کالج لندن رهبری می کند.

 مطالعات بیشتری برای انتقال STEM-PD از اولین کارآزمایی انسانی به یک درمان جهانی مورد نیاز است و بنابراین ما با همکاری نزدیک با شرکت داروسازی Novo Nordisk A/S کار کردهایم.  ورودی آنها به مطالعه، و همچنین راهنماییهای عملیاتی و نظارتی، برای شروع این مطالعه برای اولین بار در مطالعه انسانی بسیار مهم بوده است و ما مشتاقانه منتظر همکاری های آینده هستیم.»

 در مجموع هشت بیمار از سوئد و بریتانیا در بیمارستان دانشگاه اسکنه که سنت دیرینه ای در این نوع جراحی دارد، تحت پیوند قرار خواهند گرفت.  در واقع، ابزار جراحی مورد استفاده در آزمایش فعلی توسط بیمارستان دانشگاه برای پیوند سلول در اوایل دهه 1980 ساخته شد.  در آن زمان سلول های بنیادی در دسترس نبودند و در عوض جراحان مغز و اعصاب سلول های عصبی مشتق شده از بافت جنین را پیوند زدند.

 ناحیه مغزی که سلولها در این آزمایش به آن پیوند زده میشوند میتواند به اندازه چهار میلیمتر باریک باشد.  ابزار جراحی از دقت بسیار بالایی برخوردار است و تکنیک های مدرن تصویربرداری به ما کمک زیادی می کند.

 بیماران شرکت کننده در این کارآزمایی حداقل ده سال پیش مبتلا به پارکینسون تشخیص داده شدند و در مرحله متوسط بیماری خود هستند.  محققان این بیماران را از نزدیک دنبال خواهند کرد و ارزیابی بقای سلولی و اثرات بالقوه آن در سال های آینده انجام خواهد شد.

 تا زمانی که مقدار کافی از مواد کارآزمایی بالینی با رعایت مقررات رازداری مراقبت های بهداشتی جمع آوری و تجزیه و تحلیل نشود، هیچ داده یا نتیجه بالینی ارسال نخواهد شد.


https://www.lunduniversity.lu.se/article/first-patient-receives-milestone-stem-cell-based-transplant-parkinsons-disease

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZD6v