امکان چاپ زیستی سه بعدی در داخل بدن انسان با استفاده از ربات جدید

محققان UNSW سیدنی استرالیا نمونه اولیه دستگاهی را رونمایی کردند که می تواند به طور مستقیم سلول های زنده را روی اندام های داخلی چاپ سه بعدی کند و دارای این پتانسیل که به عنوان یک ابزار جراحی آندوسکوپی استفاده شود، می‌باشد

محققان UNSW سیدنی استرالیا نمونه اولیه دستگاهی را رونمایی کردند که می تواند به طور مستقیم سلول های زنده را روی اندام های داخلی چاپ سه بعدی کند و دارای این پتانسیل که به عنوان یک ابزار جراحی آندوسکوپی استفاده شود، می‌باشد.

مهندسان UNSW سیدنی یک بازوی رباتیک نرم مینیاتوری و انعطاف پذیر ساخته اند که می تواند برای پرینت سه بعدی بیومتریال مستقیماً بر روی اندام های داخل بدن فرد استفاده شود.

پرینت زیستی سه بعدی فرآیندی است که طی آن قطعات زیست پزشکی از به اصطلاح بیوئینک برای ساخت ساختارهای بافت مانند طبیعی ساخته می شوند.

چاپ زیستی عمدتاً برای اهداف تحقیقاتی مانند مهندسی بافت و در توسعه داروهای جدید استفاده می شود - و معمولاً نیازمند  استفاده از ماشین های چاپ سه بعدی بزرگ برای تولید ساختارهای سلولی خارج از بدن زنده می باشد.

تحقیقات جدید از آزمایشگاه رباتیک پزشکی UNSW، به رهبری دکتر Thanh Nho Do و دانشجوی دکترای او، Mai Thanh Thai، با همکاری سایر محققان از UNSW از جمله پروفسور Scientia، Nigel Lovell، دکتر Hoang-Phuong Phan، و دانشیار Jelena Rnjak-Kovacina. در مقاله منتشر شده در Advanced Science به شکل جامعی توصیف شده است.

کار آنها منجر به تولید یک چاپگر زیستی سه بعدی انعطاف پذیر کوچکی شده است که این توانایی را دارد تا دقیقاً مانند یک آندوسکوپ در بدن قرار داده شود و مستقیماً بیومتریال چند لایه را روی سطح اندام ها و بافت های داخلی ارسال کند.

 

https://newsroom.unsw.edu.au/news/science-tech/3d-bioprinting-inside-human-body-could-be-possible-thanks-new-soft-robot

 

 

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZG7v