امکان درمان‌های جدید با دستکاری سلول‌های بنیادی فراهم می‌شود

با توجه به بکارگیری تکنیکی جدید ، محققان در نظر دارند تا با دستکاری مکانیکی سلول های بنیادی به درمان بیماری ها کمک کنند.

به گزارش مرکز روابط عمومی ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول بنیادی، تکنیک جدیدی که توسط محققان مک گیل برای دستکاری مکانیکی سلول‌های بنیادی ابداع شد، می‌تواند به درمان‌های جدید با کمک سلول‌های بنیادی منجر شود که هنوز پتانسیل درمانی خود را نشان نداده‌اند.

این در حالی است که امروزه درمان با سلول‌های بنیادی، به عنوان روشی جدید برای درمان بسیاری از بیماری ها از مولتیپل اسکلروزیس، آلزایمر و گلوکوم گرفته تا دیابت نوع 1 معرفی شده است. پیشرفت‌های پیش‌بینی‌شده هنوز تا حدودی محقق نشده‌اند، زیرا ثابت شده است کنترل رده‌های مختلف سلولی که از سلول‌های بنیادی ایجاد می‌شوند، بسیار دشوارتر از آن چیزی است که در ابتدا تصور می‌شد.

بر اساس این گزارش، دکتر آلن ارلیچر، از دپارتمان مهندسی زیستی مک‌گیل، توضیح داد: «قدرت بزرگ سلول‌های بنیادی توانایی آن‌ها برای سازگاری با بدن، تکثیر و تبدیل خود به انواع دیگر سلول‌ها است، خواه این سلول‌های مغز، ماهیچه قلب، استخوانی یا سایر انواع سلول‌ها باشند. اما همین موضوع، این یکی از بزرگترین چالش های کار با آنها نیز هست.»

اخیراً تیمی از محققان مک گیل کشف کردند که با کشیدن، خم کردن و مسطح کردن هسته‌ سلول‌های بنیادی در درجات مختلف، می‌توانند سلول‌های هدفمندی تولید کنند که به سمت تبدیل به سلول‌های استخوانی یا چربی هدایت شوند.

به گفته ارلیچر، نویسنده ارشد این مطالعه و سرپرستی تیم تحقیقاتی، اولین کاربردهای این کشف احتمالاً شامل بازسازی استخوان، ترمیم دندان یا جمجمه-صورت، یا درمان آسیب‌های استخوانی یا پوکی استخوان می‌شود.

با این حال، او هشدار می دهد که احتمالاً یک یا دو دهه طول می کشد تا این درک جدید از نحوه تمایز سلول های بنیادی به درمان های بالینی تبدیل شود. آزمایش و دستکاری مداوم سلول های بنیادی کمک می کند تا این کشف در درمان های پزشکی گنجانده شود.

بر همین اساس، مراحل بعدی در این تحقیق شامل تعیین این موضوع است که چگونه مکانیسم‌های مولکولی در حال فعالیت در سلول‌های مختلف به آنها اجازه می‌دهد تا به سلول‌های چربی یا استخوان تبدیل شوند و سپس این دانش برای کشت سه بعدی بکار گرفته شود.

 

لینک خبر:

https://healthenews.mcgill.ca/exciting-advance-in-stem-cell-therapy/

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z7Qy