اسپری اگزوزوم به ترمیم قلب در موش های صحرایی پس از انفارکتوس میوکارد کمک می کند

علیرغم پیشرفت‌های انجام شده در تکنیک‌های جراحی مدرن ، تشخیص و داروها برای سکته قلبی ، بسیاری از افراد هنوز با اثرات طولانی مدت آسیب بافتی دست و پنجه نرم می‌کنند. در حال حاضر ، محققان یک اسپری اگزوزوم با حداقل تهاجم ایجاد کرده‌اند که به ترمیم قلب موش‌ها پس از انفارکتوس میوکارد کمک می‌کند

 

 

علیرغم پیشرفت‌های انجام شده در تکنیک‌های جراحی مدرن ، تشخیص و داروها برای سکته قلبی ، بسیاری از افراد هنوز با اثرات طولانی مدت آسیب بافتی دست و پنجه نرم می‌کنند. در حال حاضر ، محققان یک اسپری اگزوزوم با حداقل تهاجم ایجاد کرده‌اند که به ترمیم قلب موش‌ها پس از انفارکتوس میوکارد کمک می‌کند.

سلول درمانی به عنوان راهی برای رشد مجدد بافت‌ها پس از حمله قلبی مورد بررسی قرار گرفته است. با این حال ، تزریق مستقیم سلول‌های بنیادی به قلب می‌تواند خطرناک باشد زیرا می تواند باعث واکنش ایمنی شود یا به طور غیرقابل کنترل رشد کند ، که می تواند متعاقباً منجر به تومور شود.

در این مطالعه ، که در ACS Nano منتشر شده است ، محققان سعی کردند اگزوزوم های ناشی از سلول های بنیادی مزانشیمی (MSC) را به قلب موش تزریق کنند. اگزوزوم‌های مشتق از MSC به عنوان بخشی اساسی از عوامل پاراکرین سلول‌های بنیادی برای بازسازی قلب ایجاد شده است، اما قدرت بازسازی آن به دلیل بازدهی پایین گزارش شد. برای غلبه بر این مشکل ، محققان یک اسپری اگزوزوم با حداقل تهاجم را بر اساس اگزوزوم‌ها و مواد بیولوژیکی MSC طراحی ، ساخته و آزمایش کردند.

این گروه اگزوزوم‌های سلول‌های بنیادی مزانشیمی را با فیبرینوژن مخلوط کردند، سپس آن‌ها را به یک سرنگ کوچک و دو لوله اضافه کردند که حاوی محلول جداگانه‌ای از پروتئین انعقادی دیگر به نام ترومبین بود. هنگامی که محلول از سرنگ خارج شده و بر روی قلب موش از طریق یک برش کوچک در قفسه سینه پاشیده شد، مایعات مخلوط شده و یک ژل حاوی اگزوزوم تشکیل می‌دهند که به قلب می‌چسبد. یک مینی آندوسکوپ ، که از طریق یک برش کوچک دوم وارد شده بود ، سوزن اسپری را هدایت می کرد.

نتایج آن‌ها نشان داد که در موش‌هایی که اخیراً دچار حمله قلبی شده بودند، اسپری اگزوزوم بیشتر طول کشید تا آسیب ها را بهتر بهبود بخشد و بیان پروتئین‌های مفید را بیشتر از اگزوزوم های تزریق شده به قلب تقویت کرد. در خوک ها ، این اسپری نسبت به عمل جراحی باز قفسه سینه باعث واکنش های شدید ایمنی کمتر و استرس پایین‌تر جراحی می‌شود. به گفته محققان ، این اسپری اگزوزوم به عنوان یک استراتژی درمان مبتنی بر اگزوزوم برای ترمیم قلب می باشد.

Reference:https://www.regmednet.com/exosome-spray-helps-with-heart-repair-in-rats-after-myocardial-infarction/

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZdEr