استفاده از پیوند سلول های بنیادی به عنوان روش درمانی جدید برای بیماری پارکینسون

  در اوایل سال میلادی آینده یک روش درمانی جدید برای بیماری پارکینسون که در آن پیوند بافت صورت می گیرد، اولین کارآزمایی بالینی خود را زیر نظر گروهی از انگلستان، آغاز خواهد کرد.

 

در اوایل سال میلادی آینده یک روش درمانی جدید برای بیماری پارکینسون که در آن پیوند بافت صورت می گیرد، اولین کارآزمایی بالینی خود را زیر نظر گروهی از انگلستان، آغاز خواهد کرد. سلول های بنیادی در آزمایشگاه کشت داده شده و به سلول های عصبی پیوند زده خواهند شد تا با سلول های تخریب شده عصبی جایگزین شوند. امید میرود که این کار بتواند افزایش علائم مخرب بیماری را کاهش دهد.

پروفسور روگر بارکر از دانشگاه کمبریج گفته است که " زمان زیادی طول کشید تا به این دستاورد برسیم، امیدواریم که نتایج حاصل از کارآزمایی بالینی این تحقیق در طی چند سال آینده بتواند پیوند بافت را به عنوان روش درمانی استاندارد برای پارکینسون معرفی کند. این کار یک رویکرد امیدوارکننده است."

در انگلستان حدود 145هزار نفر به پارکینسون مبتلا بوده و نزدیک به 18هزار نفر سالانه با این بیماری شناسایی می شوند. این بیماری زمانی ایجاد می شود که سلول های عصبی تأمین کننده دوپامین برای مغز به دلائل ژنتیکی و محیطی شروع به مردن می کنند.  دوپامین در کنترل حرکت به افراد کمک می کند. با کاهش سلول های تأمین کننده دوپامین در بدن، لرزش، سفتی غضلات و افسردگی بروز خواهد کرد که در نهایت بیمار را به نشستن بر روی ویلچر یا زمین گیر شدن وادار خواهد کرد. پیشرفت بیماری با مصرف ال-دوپا که برخی فعالیت های سلول های مصرف کننده دوپامین را جبران می کند، کاهش خواهد یافت. در گذر زمان، این درمان به مرور اثر خود را از دست می دهد. دانشمندان سال های زیادی است که به دنبال یافتن روش های جدید درمانی برای آن هستند.

روش درمانی جدید از سلول های بنیادی استفاده می کند که سلول های تخصصی تر از آن درون بدن تولید می شود. این سلول ها می توانند در آزمایشگاه کشت داده شوند. حتی بهتر از آن، دانشمندان دریافته اند که چگونه این سلول ها را به سلول های مولد دوپامین تمایز دهند.

 

 

https://www.theguardian.com/society/2022/dec/04/radical-new-therapy-for-parkinsons-will-use-stem-cell-transplants

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZZUv