ارائه روش نوین سلول درمانی برای درمان سرطان مغز کودکان

در روش های نوین سلول درمانی محققان موفق شده اند راهکارهای جدیدی را برای مبارزه با سرطان مغز کودکان ارائه کنند.

به گزارش روابط عمومی ستاد توسعه فناوری پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی، محققان دانشگاه ایالتی فلوریدا در حال ارائه ابزاری جدید به انکولوژیست ها در مبارزه با سرطان مغز کودکان هستند. نتایج تحقیق در مجله Bioactive Materials منتشر شده است.

بر همین اساس، یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور کینگ-ژیانگ سانگ از گروه شیمی و بیوشیمی، امکان افزایش سلول های ایمنی کشنده طبیعی را برای بهبود توانایی آنها در حمله به سرطان نادر مغز کودکان نشان دادند.

سانگ گفت: "سلول های کشنده طبیعی مانند پلیس در بدن هستند. آنها در بدن گشت می زنند و ویروس ها، باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا، و همچنین سلول های سرطانی را شناسایی می‌کنند. هدف ما افزایش کمیت و کیفیت این سلول ها است تا توانایی آنها برای مبارزه با سرطان افزایش یابد."

بر اساس این گزارش، سلول های کشنده طبیعی می توانند همه انواع سرطان را هدف قرار دهند و تحقیقات قبلی اثربخشی آنها را به عنوان یک درمان بررسی کرده است. اما این اولین مطالعه ای است که توانایی سلول های کشنده طبیعی را برای از بین بردن نوع خاصی از سرطان، معروف به تومور رابدوئید بدخیم، آزمایش می کند.

در همین حال، هنگامی که این تومور در سیستم عصبی مرکزی ظاهر می شود، تومور رابدوئید تراتوئید غیرمعمول (ATRT) نامیده می شود. اگرچه این یک بیماری نادر است، اما 20 درصد از کل تومورهای سیستم عصبی مرکزی در کودکان زیر 3 سال را شامل می‌شود.

سانگ گفت: «این یک نیاز بالینی برآورده نشده است. ما هنوز یک درمان استاندارد و بهینه برای کودکان مبتلا به سرطان، به ویژه سرطان مغز نداریم."

سلول های کشنده طبیعی بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن انسان هستند، اما می توانند توسط سلول های سرطانی مغلوب شوند. تیم تحقیقاتی سانگ می خواستند ببینند که آیا می توانند به مبارزه با این بیماری کمک کنند و درمانی با عوارض جانبی کمتر نسبت به روش های مرسوم مانند شیمی درمانی یا پرتودرمانی ایجاد کنند.

محققان سلول‌های کشنده طبیعی را از سلول‌های بنیادی پرتوان القا شده انسانی (سلول‌هایی از پوست یا خون که برای بازگشت دوباره به حالت جنینی برنامه‌ریزی شده‌اند که به آنها اجازه می‌دهد به هر نوع سلول انسانی تبدیل شوند) به دست آوردند. برخلاف سلول‌های تغذیه‌کننده موش‌ها، که معمولاً در مطالعات مشابه استفاده می‌شوند، سلول‌های کشنده طبیعی مشتق از سلول‌های بنیادی پرتوان القا شده انسانی، خطر رد شدن توسط سیستم ایمنی بیمار را ایجاد نمی‌کنند.

بر اساس این گزارش، محققین همچنین کیفیت ایمنی این سلول ها را با استفاده از پروتئین های مختلف افزایش دادند تا آنها را تحریک کنند تا قدرت کشندگی قوی تری داشته باشند. اگرچه برای توسعه یک درمان آماده برای استفاده بیماران سرطانی به کار بیشتری نیاز است، اما این تحقیق نشان می‌دهد که سلول‌های کشنده طبیعی مشتق شده از سلول‌های بنیادی پرتوان القا شده انسانی می‌توانند مبنایی برای داروهای آینده در درمان تومورهای مغزی کودکان باشند.

سانگ گفت: «این یافته‌ها راه را برای توسعه درمانی ایمن‌تر و مؤثرتر برای کودکان مبتلا به سرطان مغز هموار می‌کند.»

 

لینک خبر:

https://medicalxpress.com/news/2024-08-natural-killer-cells-pediatric-brain.html

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zdzy