ادعای یک تیم پژوشگر چینی در مورد پیشرفت حوزه سلول‌های بنیادی در مطالعات حیوانی

محققان یک نوع سلول بنیادی را به نوع دیگری تبدیل کردند که می‌تواند به انواع مختلف در بدن تبدیل شود. نویسنده همکار در این مطالعه می‌گوید که این یافته‌ها پیامدهای گسترده‌ای دارد، از جمله برای حیوانات در معرض خطر انقراض

 

محققان یک نوع سلول بنیادی را به نوع دیگری تبدیل کردند که می‌تواند به انواع مختلف در بدن تبدیل شود. نویسنده همکار در این مطالعه می‌گوید که این یافته‌ها پیامدهای گسترده‌ای دارد، از جمله برای حیوانات در معرض خطر انقراض.

دانشمندان چینی می‌گویند راهی برای برنامه‌ریزی مجدد سلول‌های بنیادی پیدا کرده‌اند تا آن‌ها پتانسیل تولید یک ارگانیسم کامل را داشته باشند. در مطالعه‌ای روی سلول‌های موش که به تازگی در مجله Nature منتشر شد، محققان دانشگاه Tsinghua اظهار داشتند که سلول‌های بنیادی می‌توانند بدون نیاز به سلول‌های تولیدمثلی، زندگی ایجاد کنند. دینگ شنگ، استاد دانشکده علوم دارویی دانشگاه و نویسنده مسئول این مطالعه، گفت که این تحقیق طیف وسیعی از پیامدها، از تکثیر حیوانات در معرض خطر انقراض گرفته تا تسریع تکامل یک گونه را در بر دارد.

دینگ گفت: "بزرگترین اهمیت مطالعه ما این است که سلول‌های همه‌توان القایی، پتانسیل ایجاد حیات را دارند."

زندگی فقط از طریق سلول‌های زایا ایجاد می‌شود. این قانون طبیعت است؛ اما در حال حاضر محققان ممکن است این توانایی را داشته باشند که بدون آن سلول‌های تولید مثلی، زندگی ایجاد کنند؛ اگرچه خود آفرینش حیات معنای فلسفی یا مذهبی دارد.

در این مطالعه، محققان سلول‌های بنیادی پرتوان موش را به سلول‌های بنیادی همه‌توان تبدیل کردند. سلول‌های بنیادی همه‌توان سلول‌های جنینی هستند که در تقسیم اول و دوم پس از لقاح تشکیل می‌شوند.

آنها می‌توانند همه‌ی انواع سلولی را در بدن ایجاد کنند؛ از جمله سلول‌های خارج جنینی، که اندام‌های خارج از جنین مانند جفت را تشکیل می‌دهند. سلول‌های پرتوان که در مراحل بعدی رشد می‌کنند، فقط می‌توانند جنین را به وجود آورند، اما سلول‌های خارج جنینی را نمی‌سازند. دینگ گفت: «به طور معمول پس از سلول‌های همه‌توان، هیچ یک از سلول‌های بنیادی دیگر این امکان را نداشتند که به تنهایی به زندگی تبدیل شوند.»

مطالعات قبلی بر تبدیل سلول‌های سوماتیک یا سلول‌های غیرزایا به سلول‌های پرتوان متمرکز بود. جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی 2012 به طور مشترک به جان گوردون و شینیا یاماناکا برای کشف اینکه سلول‌های جسمی می‌توانند دوباره برنامه‌ریزی شوند تا به سلول‌های پرتوان تبدیل شوند، اهدا شد. محققان گفتند که تولید سلول‌های بنیادی همه‌توان از سلول‌های رده غیرزایا «نماینده جام مقدسی برای ایجاد و درک زندگی است».

با این حال، دینگ خاطرنشان کرد که بسیاری از احتمالات این یافته ممکن است جنجال ایجاد کند. "تحقیقات ما به شدت تحت چارچوب اخلاق علمی است ... کار اصلی ما تمرکز بر اکتشافات تحت مدیریت یا قوانین فعلی و زمینه‌سازی برای نسل‌های آینده است."

 

https://amp-scmp-com.cdn.ampproject.org/c/s/amp.scmp.com/news/china/science/article/3182699/it-can-create-life-chinese-team-claim-stem-cell-breakthrough

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z3su