آیا سلول‌های استرومایی مزانشیمی می توانند التهاب ناشی از COPD را کاهش دهند؟

در یک کارآزمایی بالینی فاز اول ، دانشمندان دانشگاه استرالیا (پرت ، استرالیا) نشان دادند که درمان جدید سلول های استرومایی مزانشیمی (MSC) می تواند التهاب را در بیماران مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) تنظیم کند.

 

 

در یک کارآزمایی بالینی فاز اول ، دانشمندان دانشگاه استرالیا (پرت ، استرالیا) نشان دادند که درمان جدید سلول های استرومایی مزانشیمی (MSC) می تواند التهاب را در بیماران مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) تنظیم کند.

در حال حاضر هیچ درمانی برای COPD وجود ندارد ، وضعیتی که ناشی از التهاب ریه است که منجر به مشکلات تنفسی می شود که به تدریج با گذشت زمان بدتر می شود.

مطالعه این تیم ، که اخیراً در مجله STEM CELLS Translational Medicine منتشر شده است ، روش جدیدی را برای درمان این بیماری ناتوان کننده با استفاده از درمان مبتنی بر سلول است، بررسی می کند.

این روش بازسازی از سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق شده از سلول‌های بنیادی در بند ناف ، مغز استخوان ، چربی ، دندان و سایر بافت های بدن برای ترمیم بافت ریه آسیب دیده به COPD استفاده می کند.

در حالی که تحقیقات قبلی تیم ها نشان داده بود که تزریق MSC به خوبی در بیماران مبتلا به COP قابل تحمل است و نشانگرهای زیستی مرتبط با التهاب سیستمیک و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد ، آزمایشات قبلی انسان بر روی MSC ها در بیماران COPD ناموفق بوده است. در حال حاضر ، مطالعات مکانیکی در انسان برای تعیین نحوه تأثیر این سلول های بنیادی بر التهاب بسیار مورد نیاز است.

پژوهشگران این مطالعه بیان داشتند که :"این بار ما می خواستیم برای بررسی نقش MSC ها در تنظیم این مسیرها با توصیف شبکه های رونویسی در این بیماران، پروتئین های موثر در روشن و خاموش کردن ژن های کلیدی را شناسایی کنیم تا اطمینان حاصل شود که آنها در سلول مناسب در زمان مناسب و مقدار مناسب بیان می شوند و یا خیر."

در آزمایش ، نه بیمار که در مطالعه قبلی شرکت کرده بودند ، تزریق MSC های استخراج شده از مغز استخوان اهداکنندگان را دریافت کردند. پروفایل بیان ژن نشان داد که سلولهای بنیادی مزانشیمی باعث کاهش مسیرهای بیماری زا مسئول COPD می شود. علاوه بر این ، عوامل محلول مشتق از MSC مسئول این تغییرات هستند.

مودلی افزود: "تحقیقات ما همچنین چندین مکانیسم پاراکرین بالقوه را که ممکن است این اثرات را اعمال کنند ، نشان داد و پتانسیل درمانی را که MSC از آنها کشت می شود (MSC-CM) نشان داد." با این وجود، پس از 7 روز درمان ، به نظر می رسد اثرات مثبت درمان کاهش می یابد که توجیه آن را بدین شکل ارائه دادند: "این مطابق با مطالعه اخیر در بیماران مبتلا به شوک سپتیک دریافت کننده تزریق MSC است ، جایی که سطوح التهابی به طور قابل توجهی در حدود 12 تا 24 ساعت پس از تزریق کاهش یافت ، سپس در روزهای بعد به سطح اولیه بازگشت. این اثرات احتمالاً نتیجه تجزیه سریع سلول های بنیادی مزانشیمی پس از تزریق داخل وریدی است."

مسئول این پروژه در پایان گفت: "این نشان می دهد که دوزهای مکرر ، شاید هفتگی ، برای دستیابی به مزایای بالینی در بیماران COPD مهم است." "اطلاعات بدست آمده از این مطالعه نیاز به بررسی بیشتر MSC ها و یا عوامل مداخله گر آن‌ها در بیماری‌های مزمن مجاری تنفسی ملزم می باشد."

Ref:https://www.regmednet.com/could-mesenchymal-stromal-cells-alleviate-copd-related-inflammation/

 

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZfLr