با استفاده از فناوری جدید

آزمایش بالینی نخستین واکسن ریه در اروپا آغاز می شود

واکسنی با استفاده از فناوری جدیدی برای مقابله با سرطان ریه ساخته شده و در مرحله نخست در اروپا تزریق خواهد شد.

 
به گزارش مرکز روابط عمومی ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی، یک بیمار سرطان ریه در بریتانیا یکی از نخستین افرادی است که در آزمایشی پیشگامانه برای اولین واکسن جهان علیه این بیماری شرکت کرده است.
در این گزارش آمده است ؛ سرطان ریه عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است و مسئول حدود 1.8 میلیون مرگ در سال 2020 است. از این تعداد، حدود 230700 نفر، تنها از اتحادیه اروپا هستند که نشان دهنده تقریباً یک مورد از هر پنج مرگ ناشی از سرطان در این منطقه است.
این واکسن، که با نام BNT116 شناخته می شود و توسط شرکت BioNTech ساخته شده است، از فناوری RNA پیام رسان (mRNA) - مشابه برخی از واکسن های COVID19 - برای کمک به سیستم ایمنی بدن جهت شناسایی و حمله به سلول های سرطانی استفاده می کند.
این آزمایش جهانی برای هدف قرار دادن سرطان ریه سلول غیر کوچک (NSCLC) طراحی شده است که 85 درصد از کل موارد سرطان ریه را تشکیل می دهد. این آزمایش با ارائه اطلاعاتی در مورد نشانگرهای شایع توموری مرتبط با NSCLC به سیستم ایمنی بیمار عمل می کند. هدف از این نشانه‌گیری خاص، بر خلاف اثرات شیمی درمانی، تخریب سلول های سرطانی و در عین حال به حداقل رساندن آسیب به سلول های سالم است.
بر اساس این گزارش، دکتر سارا بنفیف، که هدایت این مطالعه را بر عهده دارد، در بیانیه‌ای اذعان داشت: "نقطه قوت رویکردی که ما در پیش گرفته‌ایم، هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی با حداکثر بازدهی است. به این ترتیب ما امیدواریم که به مرور زمان بتوانیم نشان دهیم که این درمان تنها در برابر سرطان ریه موثر است و به سایر بافت‌ها صدمه‌ای نمی‌زند." 
این مطالعه پیشگامانه شامل حدود 130 بیمار مبتلا به مراحل مختلف NSCLC، از مراحل اولیه قبل از جراحی یا رادیوتراپی تا مراحل پایانی بیماری، در 34 منطقه تحقیقاتی در هفت کشور خواهد بود. علاوه بر بریتانیا، این آزمایش در چهار کشور اروپایی دیگر - آلمان، اسپانیا، لهستان و مجارستان - و همچنین ایالات متحده و ترکیه در حال اجراست. پروفسور سیو مینگ لی، سرپرست این مطالعه در بریتانیا، بیان کرد: "ما امیدواریم که این آزمایش فرصتی برای بهبود نتایج درمانی بیماران NSCLC، چه در مراحل اولیه و چه در مراحل پیشرفته، فراهم کند."
یانوش راچ، دانشمند 67 ساله از لندن، اولین شرکت کننده در بریتانیا است که واکسن آزمایشی جدید را دریافت کرده است. راچ که در ماه می مبتلا به سرطان ریه تشخیص داده شد، بلافاصله تحت شیمی درمانی و رادیوتراپی قرار گرفت. وی در بیانیه اخیر خود ابراز امیدواری کرد که این واکسن یک سد دفاعی در برابر سلول‌های سرطانی ایجاد کند و افزود: «فکر می‌کنم که مشارکت من در این تحقیق می‌تواند به افراد دیگر در آینده کمک کند و گسترش دسترسی این درمان را بهبود بخشد.»
راچ که متخصص هوش مصنوعی است، خاطرنشان کرد که پیشینه علمی او، وی را تشویق کرد تا در این آزمایش شرکت کند. "خود بنده به عنوان یک دانشمند، می دانم که علم تنها در صورتی می تواند پیشرفت کند که مردم با شرکت در برنامه هایی مانند این آزمایش موافقت کنند. من در زمینه هوش مصنوعی کار می کنم و آماده هستم تا چیزهای جدید را امتحان کنم. خانواده من نیز در مورد این آزمایش تحقیق کردند و از تصمیم من حمایت کردند."
 
دیم کالی پالمر، مدیر برنامه ملی سرطان انگلستان، اظهار داشت که آزمایش واکسن‌های سرطانی می‌تواند برای جلوگیری از عود بیماری، با واکسینه کردن افراد در برابر سرطان‌های خودشان، «یک راه‌حل انقلابی» باشد. پالمر ذکر کرد: "تشخیص سرطان بسیار نگران‌کننده است، اما دسترسی به آزمایش‌های پیشگامانه - در کنار سایر نوآوری‌ها برای تشخیص و درمان زودهنگام انواع سرطان – امیدبخش است. ما انتظار داریم طی چند سال آینده شاهد مشارکت هزاران بیمار دیگر در این آزمایشات باشیم."
 
لینک خبر:
کلمات کلیدی
//isti.ir/Z1Cy