درمان با سلول های CAR T ممکن است سلول های توموری حذف نشده به دنبال جراحی را از بین ببرد

بر اساس یک مطالعه پیش بالینی از محققان دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا، درمان با سلول های CAR T، رویکردی که در آن سلول های ایمنی خود بیمار را مجددا برنامه ریزی می کنند تا به سرطان خون فرد حمله کند، ممکن است اثربخشی جراحی تومورهای جامد را افزایش دهد.



 بر اساس یک مطالعه پیش بالینی از محققان دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا، درمان با سلول های CAR T، رویکردی که در آن سلول های ایمنی خود بیمار را مجددا برنامه ریزی می کنند تا به سرطان خون فرد حمله کند، ممکن است اثربخشی جراحی تومورهای جامد را افزایش دهد.
 در مطالعهای که در Science Advances منتشر شد، محققان ژل ویژهای حاوی سلولهای CAR T انسانی را روی زخم های جراحی در موشها پس از برداشتن جزئی تومور اعمال کردند.  آنها دریافتند که تقریباً در همه موارد، سلولهای CAR T ظاهراً سلولهای تومور باقیمانده را از بین میبرند که به موشها اجازه میدهد زنده بمانند در حالی که در غیر این صورت تسلیم عود تومور میشدند.

 زمانی که سرطان تومور جامد گسترش نیافته باشد، جراحی می تواند درمانی موثر باشد. با این حال، تشخیص اینکه کجا محدوده یک تومور به پایان می رسد و بافت سالم شروع می شود، اغلب برای جراحان بسیار دشوار است.  بنابراین، برای بسیاری از انواع سرطان، عود پس از جراحی به دلیل باقی ماندن سلول های تومور میکروسکوپی رایج است.  یکی از رویکردهای ممکن برای این مشکل، اعمال یک درمان ضد توموری در حاشیه بافت باقیمانده بلافاصله پس از برداشتن تومور، برای از بین بردن سلول های تومور باقی مانده است.  در این مطالعه، محققان پن این رویکرد را با استفاده از سلولهای CAR T آزمایش کردند.

 کارل جون، نویسنده ارشد این مطالعه، پروفسور ریچارد دبلیو. فعال در زمینه ایمونوتراپی و مدیر مرکز ایمونوتراپی های سلولی، گفت: «همچنان که ما به پیشرفت درمان با سلول های CAR T ادامه می دهیم، یافتن برنامه های کاربردی برای استفاده در تومورهای جامد یک هدف مهم محسوب می شود. بر اساس نتایج امیدوارکننده در این مطالعه، همکاران ما یک کارآزمایی بالینی را بر روی بیماران مبتلا به سرطان سینه پیشرفته محلی برنامه ریزی کرده اند.

 سلول های CAR T سلول های T هستند - نوع قدرتمندی از سلول های ایمنی - که برای هدف قرار دادن پروتئین های خاص مهندسی شده اند.  تمام درمان های CAR T که برای استفاده بالینی تایید شده اند، پروتئین های موجود در سلول های سرطانی را هدف قرار می دهند.  به طور معمول، سلولهای T از خون بیمار برداشت میشوند، در آزمایشگاه مورد دست ورزی ژنتیکی قرار می گیرند سپس به بیمار بازگردانده میشوند تا به عنوان یک "داروی زنده" کار کنند.  جون و همکارانش در پن به توسعه و آزمایش آنچه در سال 2017 تبدیل به اولین درمان CAR T مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده شد، کمک کردند.  در حال حاضر شش درمان با سلول های CAR T تایید شده وجود دارد که انواع سرطان های خون را مورد هدف قرار می دهد، که امید تازه ای را برای بیمارانی که گزینه های مرسوم را تمام کرده اند، فراهم کرده است.

 تومورهای جامد، تا کنون، هدف سخت تری برای درمان های CAR T بوده اند، که بخشی از آن به دلیل توده تومور و دفاع ضد ایمنی تومور است.  با این حال، گروه دیگری از محققان در مطالعهای در سال گذشته در مدل موش سرطان مغز نشان دادند که سلولهای CAR T ممکن است برای کار محدودتر پاکسازی سلولهای سرطانی باقیمانده پس از جراحی مفید باشند.  در مطالعه جدید، جون و همکارانش همین رویکرد را در برابر دو نوع سرطان دیگر امتحان کردند: سرطان سینه سه گانه منفی، که فاقد هر سه نشانگر اصلی سرطان سینه است، و کارسینوم مجرای پانکراس انسانی، شایع ترین نوع سرطان پانکراس.  درمان هر دوی این نوع تومورهای جامد بسیار سخت است.

 سلولهای CAR T برای اتصال به پروتئین مزوتلین، یک نشانگر سطحی روی هر دو نوع سلول توموری حاضر در آزمایشها، مهندسی شدند.  بدون سلول های CAR T و ژل فیبرین، بافت تومور باقی مانده رشد کرد و موش ها در عرض حدود هفت هفته تسلیم شدند. با این حال، با استفاده از ژل، بافت تومور باقیمانده به سرعت در 19 موش از 20 موش ناپدید شد و این حیوانات بدون عوارض ترمیم زخم یا سایر عوارض جانبی ظاهری برای باقیمانده دوره مشاهده زنده ماندند.

 آزمایشهای بیشتر نشان داد که سلولهای CAR T که مزوتلین را هدف قرار میدهند، پتانسیل حمله به سلول های سالم دارای نشانگر پروتئین را پس از تزریق داخل وریدی دارند و سمیت با تزریق موضعی سلول های CAR T در مقایسه با تزریق مستقیم سلولها به خون کاهش مییابد.

 جون گفت: "این مطالعه پتانسیل CAR T را به عنوان یک مکمل برای جراحی تومورهای جامد نشان می دهد."  ما همچنین فکر میکنیم که این رویکرد میتواند برای ارائه سایر درمان های سلولی و عوامل ضد سرطانی علاوه بر سلولهای CAR T گسترش یابد و به طور بالقوه اثربخشی ضد توموری را حتی بیش از آن که فکر کنیم افزایش دهد.



https://www.sciencedaily.com/releases/2023/01/230111150754.htm

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZJHv