تورمورهای تهاجمی مغز با روش جدید سلول درمانی درمان می‌شوند

محققان در روشی نوین سلول درمانی قصد دارند تا تومورهای تهاجمی مغز را درمان کنند.

به گزارش روابط عمومی ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول بنیادی، مقابله با سرطان مغز پیچیده است، اما تحقیقات اخیر می تواند به افزودن ابزار دیگری برای مبارزه با سرطان کمک کند.

 تیمی از Georgia Tech و Virginia Tech مقاله ای را در APL Bioengineering منتشر کرده اند که گزینه جدیدی را بررسی می کند که روزی می تواند برای هدف قرار دادن گلیوبلاستوما، یک تومور مغزی کشنده و با رشد سریع، مورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، این کار از تحقیقات گذشته در مورد الکتروپوریشن غیرقابل برگشت با فرکانس بالا، که بیشتر به عنوان H-FIRE شناخته می شود، نشات می گیرد. H-FIRE یک فرآیند غیرتهاجمی است که از پالس های الکتریکی غیر حرارتی برای شکستن سلول های سرطانی استفاده می کند.

درمان هیچ نوع سرطانی آسان نیست، اما وقتی نوبت به سرطان مغز می‌رسد، سد خونی-مغزی چالش دیگری را به مشکل اضافه می‌کند. این سد از مغز در برابر مواد سمی دفاع می کند - اما این موضوع همیشه یک چیز مثبت نیست.

برهمین اساس ، دکتر جان راسمیسل، ، استاد عصب‌شناسی در کالج ویرجینیا-مریلند و از نویسندگان مقاله، بیان می‌کند: «مادر طبیعت این سد را برای جلوگیری از مسمومیت ما طراحی کرده است، اما متأسفانه، نحوه عملکرد آن، حدود 99 درصد از تمام مولکول‌های دارویی کوچک را نیز از ورود به مغز و دستیابی به غلظت‌های کافی برای اعمال اثر درمانی محروم می‌کند.»

موج مربعی شکل که به طور معمول توسط H-FIRE استفاده می شود، وظیفه دوگانه ای را انجام می دهد: سد خونی مغزی اطراف محل تومور را مختل می کند در حالی که سلول های سرطانی را از بین می برد. با این حال، این اولین مطالعه ای بود که از یک موج سینوسی برای برهم زدن سد استفاده کرد. این روش جدید الکتروپوریشن موج سینوسی انفجاری (B-SWE) نامیده می شود.

بر اساس این گزارش، محققان از یک مدل جونده برای بررسی اثرات موج سینوسی در مقابل انواع معمول آن، یعنی موج مربع‌شکل، استفاده کردند. آنها دریافتند که B-SWE منجر به آسیب کمتری به سلول ها و بافت می شود، اما باعث اختلال بیشتر در سد خونی مغزی می‌گردد.

در برخی موارد بالینی، هر دو روش جراحی و اختلال سد خونی مغزی ایده آل هستند، اما در برخی دیگر، اختلال در سد خونی مغزی ممکن است مهمتر از تخریب سلول ها باشد. به عنوان مثال، اگر جراح مغز و اعصاب توده تومور قابل مشاهده را حذف کند، شکل موج سینوسی می تواند به طور بالقوه برای برهم زدن سد خونی مغزی اطراف محل مورد استفاده قرار گیرد و به داروها اجازه ورود به مغز و از بین بردن آخرین سلول های سرطانی را دهد. B-SWE می تواند منجر به حداقل آسیب به بافت سالم مغز شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که شکل‌های موج مربعی معمولی به خوبی موجب اختلال در سد خونی مغزی می‌شوند، اما این مطالعه حتی اختلالات سد خونی مغزی بهتری را با B-SWE نشان می‌دهد. این موضوع می تواند به داروهای ضد سرطان بیشتری اجازه دسترسی به مغز را بدهد.

راسمیسل اذعان داشت: "ما فکر می کردیم که این مشکل را حل کرده ایم، اما این اتفاق به شما نشان می دهد که با کمی تفکر، همیشه راه حل های بالقوه بهتری وجود دارد."

در طول این مطالعه، محققان به مشکل برخوردند: علاوه بر اختلال بیشتر در سد خونی مغزی، آنها دریافتند که موج سینوسی باعث انقباضات عصبی عضلانی بیشتری نیز می شود. این انقباضات عضلانی خطر آسیب رساندن به اندام را دارد. با این حال، با تغییر دوز B-SWE، آنها توانستند انقباضات را کاهش دهند و در عین حال سطحی از اختلال در سد خونی مغزی، مشابه با دوز بالاتر، ایجاد کردند.

گام بعدی در این تحقیق، بررسی اثرات B-SWE با استفاده از مدل حیوانی سرطان مغز است تا ببینیم شکل موج سینوسی در برابر تکنیک H-FIRE معمولی چگونه عمل می‌کند.

 

لینک اصلی خبر:

https://medicalxpress.com/news/2024-07-technique-aggressive-brain-tumors.html#google_vignette

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZPvy