تسریع پیری انسان در 2 برهه زمانی

محققان در مطالعات جدید خود دریافتند که انسان ها در دو برهه زمانی به سرعت پیر می شوند.

به گزارش روابط عمومی ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی، بر اساس تحقیقات جدید در مورد تغییرات مولکولی مرتبط با پیری، انسان ها دو جهش شدید رو به جلو را، یکی در میانگین سنی 44 سالگی و دیگری در میانگین سنی 60 سالگی، تجربه می کنند. این تحقیق در Nature Aging منتشر شده است.

روند زندگی یک انسان ممکن است به عنوان یک توالی تدریجی از تغییرات تخمک تا مرگ در نظر گرفته شود. اما اگر یک روز صبح از خواب بیدار شوید، در آینه نگاه کنید و به این فکر کنید که ناگهان خیلی پیر شده‌اید، ممکن است فکر کنید بخشی از روند را از دست داده‌اید.

بر اساس این گزارش، مایکل اسنایدر، ژنتیک شناس دانشگاه استنفورد و نویسنده ارشد این مطالعه، بیان می‌کند: «روند تغییرات بدن ما به صورت تدریجی در گذر زمان نیست، بلکه تغییرات شگرفی در بدن رخ می‌دهد. به نظر می رسد که اواسط دهه 40، مانند اوایل دهه 60، زمان تغییرات چشمگیر و بزرگ است؛ مهم نیست که به کدام گروه از مولکول ها نگاه کنید، این موضوع حقیقت دارد."

پیری، فرآیندی پیچیده ای است و با خطرات فزاینده بیماری های مختلف همراه است. اسنایدر و همکارانش به منظور کاهش علائم و درمان بهتر این بیماری ها، زیست شناسی فرآیند پیری را بررسی کرده اند تا بهتر روند تغییرات و چگونگی رخداد آن‌ها را درک کنند. برای این منظور، آنها گروهی متشکل از 108 بزرگسال را ردیابی کرده اند که در طول چندین سال، هر چند ماه یک بار، نمونه های زیستی اهدا کرده‌اند.

آنها متوجه شدند که در شرایطی خاص، مانند آلزایمر و بیماری های قلبی-عروقی، خطر پیری به تدریج با گذشت زمان افزایش نمی یابد، بلکه پس از یک سن خاص با شتاب بالایی افزایش می یابد. بنابراین آنها نشانگرهای زیستی پیری را دقیق‌تر بررسی کردند تا ببینند آیا می‌توانند تغییرات مرتبط را شناسایی کنند.

محققان با استفاده از نمونه های گروه تحت بررسی، انواع مختلفی از مولکول های زیستی را ردیابی کردند. مولکول‌های مختلف مورد مطالعه شامل RNA، پروتئین‌ها، لیپیدها و گونه‌های میکروبیوم روده، پوست، بینی و دهان بودند.

هر شرکت کننده به طور متوسط ​​47 نمونه را در 626 روز ارسال کرد که فعالترین شرکت کننده 367 نمونه را ارسال کرد. این حجم از داده ها منجر به ایجاد بیش از 246 میلیارد نقطه داده شد که محققان سپس آنها را پردازش کردند و به دنبال الگوهایی در روند تغییرات بودند.

اسنایدر و همکارانش متوجه شدند که تغییر بسیار واضحی در فراوانی انواع مختلف مولکول‌ها در بدن انسان در دو مرحله مجزا وجود دارد. حدود 81 درصد از تمام مولکول‌هایی که مورد مطالعه قرار گرفتند، تغییراتی را در طی یک یا هر دوی این مراحل نشان دادند. تغییرات در اواسط دهه 40 و مجدد در اوایل دهه 60 با نمایه های تا حدودی متفاوت به اوج خود رسید.

پیک اواسط دهه 40 تغییراتی را در مولکول های مربوط به متابولیسم لیپیدها، کافئین و الکل، و همچنین بیماری های قلبی-عروقی، و اختلال در عملکرد پوست و عضله نشان داد. پیک اوایل دهه 60 با متابولیسم کربوهیدرات و کافئین، بیماری های قلبی-عروقی، پوست و عضله، تنظیم ایمنی و عملکرد کلیه مرتبط بود.

اولین پیک، در اواسط دهه 40، معمولا زمانی است که زنان یائسه می‌شوند یا در شرایط پیش از یائسگی قرار دارند، اما محققان این فاکتور را به عنوان یک عامل اصلی رد کردند: زیرا مردان نیز در همین سن دچار تغییرات مولکولی قابل توجهی هستند.

شیائوتائو شن، متابولیست‌شناس و نویسنده اول مقاله از دانشگاه نانیانگ سنگاپور، توضیح می دهد: «این موضوع نشان می دهد که اگرچه یائسگی یا شرایط پیش از یائسگی ممکن است در تغییرات مشاهده شده در زنان در اواسط 40 سالگی نقش داشته باشد، احتمالاً عوامل مهم دیگری نیز بر این تغییرات در مردان و زنان تأثیر می گذارد. شناسایی و مطالعه این عوامل باید در اولویت تحقیقات آتی قرار گیرد.»

لینک خبر:

//isti.ir/ZjBy