دکتر مدرسی در نهمین نشست کارگروه ریه؛

سلول های بنیادی مزانشیمی در عفونت های مزمن ریوی قابلیت های درمانی دارند

نهمین نشست کارگروه ریه با حضور دکتر امیرعلی حمیدیه، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی و جمعی از اعضای این کارگروه به سرپرستی دکتر موسوی در تاریخ 5 بهمن ماه 1395 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی نهمین نشست کارگروه ریه با حضور دکتر امیرعلی حمیدیه، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی و جمعی از اعضای این کارگروه به سرپرستی دکتر موسوی در تاریخ 5 بهمن ماه 1395 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

در ابتدا دکتر حاج احمدی سخنانی در رابطه با کاربرد سلول های بنیادی در درمان بیماران مبتلا به پر فشاری شریان ریه ایراد نموده و  مروری نیز بر مطالعات قبلی صورت پذیرفته بر نقش سلول درمانی در درمان انواع بیماری های مربوط به این حوزه داشت.

سپس دکتر عمو عابدینی توضیحاتی پیرامون روش نوین در جهت بررسی بقای سلول های کشت شده بر روی داربست فاقد سلول ریوی پرداخت و گفت: با استفاده از یک راکتور زیستی که قادر به تقلید شرایط فیزیولوژیک و شرایط انکوباتوری است، بافت فاقد سلول، مجددا سلول دار شد و با استفاده از سیستم پایش مستقیم، پروفایل رشد سلولی که نشان دهنده رشد و بقای سلول های کاسته شده است بدست آمد. هدف نهایی این پروژه, طراحی و ساخت دستگاهی با فرآیند خودکار جهت سلول زدایی و سپس سلول دار کردن مجدد بافت ریه می باشد. تمامی فعالیت های مرتبط با این پروژه در مرکز مهندسی علوم زیستی دانشگاه تهران صورت پذیرفته است.

سپس دکتر موسوی توضیحاتی پیرامون نحوه ارسال و روند داوری طرح ها به ستاد ارائه نمود و گفت:
طرح های ارسالی به ستاد باید با مشارکت مراکز فعال پژوهشی و در جهت تولید محصول تهیه گردد.

دکتر مدرسی نیز به ارائه طرح در زمینه بررسی اثر درمانی سلول های بنیادی مزانشیمی در عفونت های مزمن ریوی
پرداخت و گفت: با توجه به این که باکتری سودوموناس آئروژینوس عامل مهم عفونت مزمن در بیماران سیستیک فیبروزیس است و این باکتری به علت مقاومت بالای آنتی بیوتیکی موجب مرگ و میر این بیماران می شود، لذا استراتژی های مختلفی جهت مقابله با این باکتری در پیش گرفته شده است. این مطالعه با هدف بررسی اثر استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی و ترشحات این سلول ها در درمان عفونت های مزمن ریوی ناشی از  باکتری سودوموناس آئروژینوس طراحی گردیده است.

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZkTc