کشف مولکول مهمی جهت تحریک مرگ سلولی برنامه ریزی شده در سلول های سرطانی

یک تیم تحقیقاتی از مرکز جامع سرطان UC Davis ، یک اپی توپ مهم (بخش پروتئینی که می تواند پروتئین بزرگتر را فعال کند) روی گیرنده CD95 شناسایی کرده است که می تواند باعث مرگ سلولی شود. این توانایی جدید برای شروع مرگ برنامه ریزی شده سلولی می‌تواند راه را برای بهبود درمان سرطان باز کند. این یافته‌ها در 14 اکتبر در مجله Nature Cell Death & Differentiation منتشر شد. گیرنده های CD95 که به عنوان Fas نیز شناخته می شوند، گیرنده های مرگ نامیده می شوند. این گیرنده های پروتئینی روی غشای سلولی قرار دارند. هنگامی که فعال می شوند، سیگنالی آزاد می کنند که باعث می شود سلول ها خودتخریب شوند. تعدیل Fas همچنین ممکن است مزایای درمان با گیرنده آنتی ژن کایمریک (CAR) سلول T را به تومورهای جامد مانند سرطان تخمدان گسترش دهد.

 

سرطان به طور کلی با جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی کنترل می شود. این درمان‌ها ممکن است در ابتدا مؤثر باشند، اما در برخی موارد، سرطان‌های مقاوم به درمان، اغلب بازمی‌گرداند. ایمنوتراپی، مانند درمان‌های مبتنی بر سلول‌های CAR T و آنتی‌بادی‌های فعال‌کننده مولکول گیرنده نقطه بازرسی ایمنی، امیدهای تازه ای‌ را برای شکستن این چرخه ایجاد کرده اند. اما این درمان های نوین، فقط به تعداد بسیار کمی از تومورهای جامد مانند سرطان تخمدان، سرطان سینه سه گانه منفی، ریه و پانکراس کمک می کنند. سلول های T نوعی از سلول های ایمنی بوده و درمان‌های CAR T-cell شامل مهندسی سلول‌های T بیمار با پیوند آن‌ها با یک آنتی‌بادی خاص و هدف‌گیری تومور برای حمله به تومورها است. این سلول‌های T مهندسی‌شده در سرطان خون کارایی خود را نشان داده‌اند، اما به طور مکرر در برابر تومورهای جامد به دلیل حفظ سلول های T و سایر سلول های ایمنی به کمک ریزمحیط های تومور شکست می خورند.

در حالی که Fas نقش اساسی در تنظیم سلول‌های ایمنی دارد، Tushir-Singh   و همکارانش متوجه شدند که در صورت یافتن اپی توپ مناسب، می‌توانند سلول‌های سرطانی را به طور انتخابی هدف قرار دهند. با شناسایی این اپی توپ خاص، او و سایر محققان اکنون می توانند کلاس جدیدی از آنتی بادی ها را طراحی کنند تا به طور انتخابی به Fas متصل شده و آن را فعال کنند تا به طور بالقوه سلول های تومور را به طور خاص از بین ببرند.

لینک خبر:

https://www.news-medical.net/news/20231024/Researchers-discover-new-way-to-trigger-programmed-cell-death-in-cancer-cells.aspx

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZM4x