کشف سیستمی کارآمد مشابه CRISPR در حیوانات با قابلیت ویرایش ژنوم انسان

تیمی از محققین به رهبری فنگ ژانگ در موسسه مک گاورن MIT ، اولین سیستم قابل برنامه ریزی و هدایت شونده برای اصلاح ژنتیک با کمک RNA را در یوکاریوت ها – شامل قارچ ها، گیاهان و حیوانات - کشف کردند.

 

تیمی از محققین به رهبری فنگ ژانگ در موسسه مک گاورن MIT ، اولین سیستم قابل برنامه ریزی و هدایت شونده برای اصلاح ژنتیک با کمک RNA را در یوکاریوت ها – شامل قارچ ها، گیاهان و حیوانات - کشف کردند. این مطالعه در نشریه Nature منتشر شده است.

این تیم مشاهده کردند که پروتئین های Fanzor از RNA به عنوان راهنمایی برای هدف گیری دقیق DNA استفاده می کنند و  این پروتئین ها را می توان برای ویرایش ژنوم سلول های انسانی برنامه ریزی کرد.

Makoto Saito، نویسنده اول این مطالعه، با بررسی خصوصیات بیوشیمیایی پروتئین های Fanzor بیان کرد که این پروتئین ها آنزیم های اندونوکلئاز برش دهنده DNA هستند که از RNA های غیرکدکننده به نام  ѠRNA برای هدف قرار دادن بخشهای خاصی از ژنوم استفاده می کنند.

 سیستم‌های فشرده Fanzor ، پتانسیل انتقال راحت تر به سلول‌ها و بافت‌ها نسبت به سیستم‌های CRISPR را دارند و کارایی بالا و هدف‌گیری  دقیق تر آنها ، می‌تواند این سیستم ها  را به یک فناوری جدید ارزشمند برای ویرایش ژنوم انسانی تبدیل کند.

  

لینک خبر:

https://bcs.mit.edu/news/researchers-uncover-new-crispr-system-animals-can-edit-human-genome

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZXvw