پچ سلول های بنیادی؛ گزینه ای برای درمان دژنراسیون ماکولا، وارد فاز دوم کارآزمایی بالینی شد

تحقیقات بر روی پچ ها تاکنون نتایج مثبتی را نشان داده است و بنظر می رسد که ساختار و عملکرد شبکیه را برای بهبود بینایی بازیابی می کند..

پچ سلول های بنیادی که توسط محققین دانشگاه کالیفرنیای جنوبی(USC) برای درمان بیماران مبتلا به دژنراسیون ماکولا ساخته شده است به زودی در فاز b2 کارآزمایی بالینی آزمایش خواهد شد. ماه گذشته، موسسه پزشکی بازساختی کالیفرنیا (CIRM) حدود 12.4 میلیون دلار به استارتاپ Regenerative Patch Technologies (RPT) تحت حمایت USC اعطا کرد تا ایمنی و اثربخشی این پچ را برای درمان دژنراسیون ماکولا نوع خشک و مرتبط با سن، که همچنین به عنوان"آتروفی جغرافیایی" نیز شناخته شده است، آزمایش کند.

تحقیقات بر روی پچ ها تاکنون نتایج مثبتی را نشان داده است و بنظر می رسد که ساختار و عملکرد شبکیه را برای بهبود بینایی بازیابی می کند. کارآزمایی بالینی فاز  2bشامل ارزیابی اثربخشی در 24 بیمار است که به دلیل آتروفی جغرافیایی بینایی خود را از دست داده اند.

 این بیماری یک گروه بسیار مهم از سلول ها به نام سلول های اپیتلیوم رنگدانه شبکیه (RPE) را تحت تاثیر قرار می دهد. هنگامی که این سلول ها سالم هستند، سلول های گیرنده نوری شبکیه را قادر می سازند تا نور را تشخیص دهند. آتروفی جغرافیای منجر به تخریب سلول های RPE در طول زمان می شود. این روند می تواند منجر به از دست دادن گیرنده های نوری، اختلال در بینایی و برای بسیاری از بیماران، منجر به نابینایی شود.

کارآزمایی بالینی فاز 2b در USC توسط دکتر سان یانگ لی و رودریگو آنتونیو برانت فرناندز، پزشکان و اعضای هیئت علمی موسسه چشمRoski در USC  رهبری خواهد شد.

 

لینک خبر:

https://www.news-medical.net/news/20230824/Stem-cell-patch-for-treating-macular-degeneration-to-enter-phase-2b-clinical-trial.aspx

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZzTw