هدف قرار دادن CD45 توسط سلولهای CAR T مهندسی شده با فناوری کریسپر، رویکردی نوین برای درمان همه انواع سرطان های خونی

یک استراتژی گسترده و جدید می تواند امید درمان تمام سرطان های خون با کمک سلول درمانی CAR T

یک استراتژی گسترده و جدید می تواند امید درمان تمام سرطان های خون با کمک سلول درمانی CAR T، که در حال حاضر فقط برای پنج زیرگروه سرطان خون تایید شده، را زنده نگه دارد. دانشمندان دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا اثربخشی بالقوه این رویکرد را در آزمایش‌های بالینی نشان داده‌اند. در این مطالعه که به تازگی در Science Translational Medicine منتشر شده است، محققان از سلول‌های CAR T مهندسی شده برای هدف قرار دادن نشانگر سطحی CD45 استفاده کردند که تقریباً روی همه سلول‌های خونی، از جمله  سلول‌های خونی سرطانی شده یافت می‌شود. از آنجایی که CD45 در سلول‌های خونی سالم نیز یافت می‌شود، این تیم تحقیقاتی از تکنیک ویرایش باز (base ) بر اساس فناوریCRISPR برای توسعه روشی به نام «ویرایش اپی توپ» جهت غلبه بر چالش‌های آنتی CD45 استفاده کردند.

این استراتژی منجر به جایگزینی سلول‌های بنیادی می‌شود که سلول‌های خونی جدید ایجاد می‌کنند، همچنین می‌تواند به عنوان یک شکل خفیف‌تر شیمی‌درمانی استفاده شود که قبل از پیوند مغز استخوان برای سرکوب سیستم ایمنی به بیماران داده می‌شود. محققان این استراتژی را طی کشت سلولی و آزمایش بر روی مدل‌های موشی بررسی کردند. آنها نشان دادند که این رویکرد جدید نه تنها از حمله سلول‌های آنتی CD45 به یکدیگر یا دیگر سلول‌های بنیادی جلوگیری می‌کند، بلکه تخریب سریع سلول‌های سرطانی خونی را نیز ممکن می‌سازد.

 

لینک خبر:

https://www.news-medical.net/news/20230831/Universal-approach-could-potentially-expand-CAR-T-cell-therapy-to-all-blood-cancers.aspx

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZEUw