مروری بر روش های نوین در حال کارآزمایی برای درمان انواع سارکوما

سرطان سارکوم جزو سرطان های نادر به شمار می رود. سارکوم در قسمت هایی از بدن مانند استخوان و بافت های فیبروزی و بافت های عمیق پوستی و همچنین بافت های نرمی مانند اعصاب و رگ های خونی و عضلات و چربی ها ایجاد می شود.

سرطان سارکوم جزو سرطان های نادر به شمار می رود. سارکوم در قسمت هایی از بدن مانند استخوان و بافت های فیبروزی و بافت های عمیق پوستی و همچنین بافت های نرمی مانند اعصاب و رگ های خونی و عضلات و چربی ها ایجاد می شود.طبق گزارشی در ۲۰۲۲، بیش از ۷۰  نوع سارکوم وجود دارد. سرطان سارکوم، با نام سارکوما هم شناخته می شود.

به گفته دکتر Sandra P. D'Angelo، گروهی از پیشرفت‌ها در درمان انواع سارکوما در حال بررسی است که ممکن است پتانسیل تأثیرگذاری بر استاندارد مراقبت در زیرگروه‌های منتخب بیماران، تقویت تجهیزات مورد نیاز و به طور بالقوه رفع نیازهای برآورده نشده را داشته باشند. این مسئله شامل درمان‌های CAR T-cell مانند فامیترژن اتولوسل (afami-cel) که در یک کارآزمایی فاز 2 (NCT04044768) در جمعیتی از بیماران مبتلا به سارکوم سینوویال پیشرفته یا لیپوسارکوم میکسوئید مورد بررسی قرار گرفت، می شود. دکتر D'Angelo در مطالعات خود نشان داد که این محصول پتانسیل تبدیل شدن به یک استاندارد مراقبتی موثر در جمعیت بیماران سارکوم سینوویال را دارد.

دکتر D'Angelo، انکولوژیست و متخصص سلولی در مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering، درخصوص درمان امیدبخش envafolimab در سارکوم پلئومورفیک تمایز نیافته (UPS) نیر خبر داد که در حال تست safty  در کلینیکال ترایال فاز یک است.

همچنین یک کارآزمایی فاز 2 با استفاده از کارآزمایی Afami-cel انجام و تکمیل شده است. Afami-cel طبق مشاهدات MAGE-A4 را  هدف قرار می دهد و گزارش ها نشان میدهد که در سارکوم سینوویال کاملا امیدوارکننده است. دانشمندان خوشبین هستند این  پروژه به استاندارد جدیدی از مراقبت برای بیماران مبتلا به سارکوم سینوویال تبدیل شود. آنها تأییدیه‌های ایمونوتراپی بسیاری به جز atezolizumab [Tecentriq] برای سارکوم بافت نرم آلوئولی ندارند، اما یک کارآزمایی در حال انجام در فاز 2به نام ENVASARC [NCT04480502] وجود دارد که اجازه می دهد envafolimab در نهایت مورد تایید FDA قرار گیرد.

لینک خبر:

https://www.onclive.com/view/intravenous-prgn-3005-plus-lymphodepletion-shows-early-promise-in-ovarian-cancer

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZvQw