در مطالعات جدید سلول بنیادی مطرح شد؛

محققان به دنبال راهی برای تسهیل در درمان بیماری اوتیسم

با توجه به مطالعات انجام شده، محققان در تلاشند تا عوامل موثر بر بیماری اوتیسم را شناسایی کرده و در جهت تسهیل در درمان این بیماران گام بردارند.

به گزارش روابط عمومی ستاد توسعه فناوری پزشکی بازساختی و سلول بنیادی، در مطالعات جدید محققان از سلول‌های بنیادی خونی 10 کودک نوپا، سنین 1 تا 4 سال مبتلا به اوتیسم ایدیوپاتیک (که هیچ علت تک ژنی در آن شناسایی نشده است)، برای ایجاد ارگانوئیدهای قشر مغز (BCOs) یا مدل‌هایی از قشر جنین استفاده کردند. آن‌ها همچنین از شش کودک نوپای سالم از نظر عصبی، BCO ایجاد کردند.

ماده‌ای که اغلب به عنوان ماده خاکستری شناخته می‌شود، قشر بیرونی مغز را می‌پوشاند؛ ده‌ها میلیارد سلول عصبی را در خود جای داده و مسئول عملکردهای اساسی مانند هوشیاری، تفکر، استدلال، یادگیری، حافظه، احساسات و عملکردهای حسی است.

بر اساس این گزارش، در میان یافته‌های آن‌ها، براساس دو دور مطالعه که در سال‌های مختلف (2021 و 2022) انجام شد، BCO کودکان نوپا مبتلا به اوتیسم به طور قابل‌توجهی بزرگ‌تر - تقریباً 40 درصد - از گروه کنترل‌ عصبی بود. هر دور مطالعه شامل ایجاد صدها ارگانوئید از هر بیمار بوده است.

محققان همچنین دریافتند که رشد غیرطبیعی BCO در کودکان نوپا مبتلا به اوتیسم با تظاهر علائم بیماری آن‌ها مرتبط است. هرچه اندازه BCO یک کودک نوپا بزرگتر باشد، نمود مشکلات اجتماعی و زبانی آن‌ها در مراحل بعدی زندگی شدیدتر است و ساختار مغز آن‌ها در MRI بزرگتر دیده می‌شود. کودکان نوپا با BCOهای بیش از حد بزرگ شده در مقایسه با همسالان سالم، حجم بیش از حد معمول را در نواحی اجتماعی، زبانی و حسی مغز نشان دادند.

برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم مشکلات عمیق و مادام‌العمر مانند تاخیر در رشد، کشمکش‌های اجتماعی و حتی ناتوانی در صحبت کردن را تجربه می‌کنند. برخی دیگر علائم خفیف‌تری را تجربه می‌کنند که با گذشت زمان بهبود می‌یابد.

تاکنون، تفاوت در علائم برای دانشمندان یک معما بوده است. مطالعه جدیدی که در مجله اوتیسم مولکولی توسط محققان دانشگاه سن‌دیگو کالیفرنیا منتشر شده است، اولین مطالعه‌ای است که این موضوع را روشن می‌کند: اساس بیولوژیکی این دو زیرگروه اوتیسم در رحم توسعه می‌یابد.

در همین حال، دکتر آلیسون موتری، مدیر موسسه سلول‌های بنیادی سانفورد (SSCI) می‌گوید: «عبارت "هرچه مغز بزرگتر باشد، بهتر است" لزوماً درست نیست. ما دریافتیم که در اندام‌های مغزی کودکان نوپا مبتلا به اوتیسم عمیق، سلول‌های بیشتر و گاهی اوقات نورون‌های بیشتری وجود دارد - و این همیشه برای به نفع فرد نیست.»

علاوه‌براین، BCOهای همه کودکان مبتلا به اوتیسم، صرف نظر از شدت، تقریباً سه برابر سریع‌تر از کودکان سالم از نظر عصبی رشد داشتند.همچنین، در برخی از بزرگ‌ترین ارگانوئیدهای مغز - از کودکانی که شدیدترین و پایدارترین موارد اوتیسم را داشتند - تشکیل سریع نورون‌ها مشاهده شد. هرچه اوتیسم کودک نوپا شدیدتر باشد، BCO سریع‌تر رشد می‌کند – گاهی اوقات به حدی می‌رسد که نورون‌های اضافی ایجاد می‌شود.

همچنین اریک کورچن، استاد بخش علوم اعصاب دانشکده پزشکی که با همکاری موتری این تحقیق را رهبری می‌کرد، این مطالعه را "یک موردبی‌نظیر" خواند.

او ادامه داده است: "تطبیق داده‌های مربوط به کودکان مبتلا به اوتیسم - از جمله ضریب هوشی، شدت علائم و نتایج MRI - با BCO مربوط به آن‌ها یا مدل‌های مشابه مشتق شده از سلول‌های بنیادی، بسیار منطقی است. اما به طرز عجیبی، چنین تحقیقاتی قبل از کار ما انجام نشده بود."

کورشن ذکر کرد: "علائم اصلی اوتیسم مشکلات عاطفی-اجتماعی و ارتباطی است. ما نیاز داریم که علل نورو‌بیولوژیکی این چالش‌ها و زمان شروع آن‌ها را درک کنیم. ما اولین گروهی هستیم که طراحی مطالعه سلول‌های بنیادی اوتیسم را در مورد این سوال خاص و مهم انجام داده‌ایم."

براساس این گزارش، مدت‌ها تصور می‌شد که روند اوتیسم، مجموعه پیچیده‌ای از اختلالات پیشرونده، قبل از تولد شروع می‌شود و شامل مراحل و فرآیندهای متعددی است. در حالیکه هیچ دو فرد مبتلا به اوتیسم شبیه بهم نیستند - درست مانند هیچ دو فرد سالم از نظر عصبی – آن‌ها را می‌توان به طور کلی به دو گروه دسته‌بندی کرد: 1) کسانی که مشکلات اجتماعی شدیدی دارند و نیاز به مراقبت مادام‌العمر دارند و حتی ممکن است قادر به سخن گفتن نباشند، و 2) کسانی که نسخه خفیف‌تری از این بیماری دارند که در نهایت مهارت‌های زبانی و روابط اجتماعی خوبی پیدا می‌کنند.

دانشمندان نتوانسته‌اند دلیل وجود حداقل دو گروه از افراد مبتلا به اوتیسم را مشخص کنند. آن‌ها همچنین تاکنون نتوانسته‌اند قبل از تولد، کودکان مبتلا به اوتیسم را شناسایی کنند، چه رسد به اینکه پیش‌بینی کنند که ممکن استوضعیت آن‌ها تا چه حد شدید باشد.

اکنون که کورشن و موتری ثابت کرده‌اند که رشد بیش از حد مغز در رحم آغاز می‌شود، امیدوارند که علت آن را مشخص کنند تا بتوان توسعه درمانی که ممکن است عملکرد فکری و اجتماعی را برای مبتلایان به این عارضه بهبود می‌دهد، تسهیل کرد.

لینک اصلی خبر:

//isti.ir/ZZ4y