فناوری سلول های بنیادی و تنظیم قند خون در دیابت نوع یک

بر اساس نتایج کارآزمایی بالینی جدید دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) و منطقه بهداشت ساحلی ونکوور (VCH) یک درمان مبتکرانه مبتنی بر سلول های بنیادی برای دیابت نوع 1 می تواند به طور معناداری سطح گلوکز خون را تنظیم کند و وابستگی به تزریق روزانه انسولین را کاهش دهد.

بر اساس نتایج کارآزمایی بالینی جدید دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) و منطقه بهداشت ساحلی ونکوور (VCH) یک درمان مبتکرانه مبتنی بر سلول های بنیادی برای دیابت نوع 1 می تواند به طور معناداری سطح گلوکز خون را تنظیم کند و وابستگی به تزریق روزانه انسولین را کاهش دهد. 

دکتر دیوید تامپسون، محقق اصلی این پروژه در ونکوور، استاد بالینی غدد درون ریز در UBC و مدیر مرکز دیابت بیمارستان عمومی ونکوور، در این خصوص افزود: «این مطالعه گامی مهم به سمت درمان عملکردی دیابت نوع 1 می باشد و برای اولین بار، یک دستگاه مبتنی بر سلول‌های بنیادی می‌تواند میزان انسولین مورد نیاز برای برخی از شرکت‌کنندگان مبتلا به دیابت نوع 1 را کاهش دهد. با اصلاح بیشتر این رویکرد، تا زمانی که درمانی داشته باشیم که بتواند نیاز به تزریق روزانه انسولین را به طور کامل برطرف کند، پیش خواهیم رفت و یکی از مسائل اصلی در این خصوص، زمان است.

این یافته‌ها که اخیرا در Nature Biotechnology منتشر شد، از یک کارآزمایی بالینی چند هسته‌ای برای سلول‌درمانی تجربی بدست آمده توسط شرکت بیوتکنولوژی ایالات متحده) ViaCyte خریداری شده توسط (Vertex Pharmaceuticals که در حال آزمایش بالینی در کانادا است، ناشی می‌شود. هدف این درمان جایگزینی سلول های بتای تولید کننده انسولین است که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 فاقد آن هستند. این ایمپلنت کوچک پزشکی که VC-02 نامیده می‌شود، حاوی میلیون‌ها سلول جزایر پانکراس رشد یافته در آزمایشگاه، از جمله سلول‌های بتا است که از یک سری سلول‌های بنیادی پرتوان منشأ می‌گیرند. این دستگاه‌ که تقریباً به اندازه یک چسب نواری در زیر پوست بیمار کاشته می‌شوند، جایی که امید می‌رود منبع منظم و طولانی‌مدتی از انسولین را فراهم کند. 

 

 

لینک خبر:

https://www.technologynetworks.com/biopharma/news/stem-cell-therapy-helps-control-blood-sugar-in-type-i-diabetes-trial-381440

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZZxx