صدور مجوز درمان آلزایمر مبتنی بر سلول های بنیادی در ژاپن

وزارت بهداشت و رفاه ژاپن به پیشرفت بزرگ برای درمان آلزایمر با کمک فناوری پزشکی بازساختی مبتنی بر تزریق سلول های بنیادی مشتق شده از چربی به صورت داخل وریدی و در نخاع چراغ سبز نشان داده است.

وزارت بهداشت و رفاه ژاپن به پیشرفت بزرگ برای درمان آلزایمر با کمک فناوری پزشکی بازساختی مبتنی بر تزریق سلول های بنیادی مشتق شده از چربی به صورت داخل وریدی و در نخاع چراغ سبز نشان داده است. این سلول درمانی جدید که توسط مؤسسه تحقیقاتی سلول‌های بنیادی بزرگسالان کره، Biostar، ساخته شده است، شامل تزریق 150 تا 250 میلیون سلول بنیادی به صورت داخل وریدی و 50 میلیون دیگر در حفره نخاعی، به تعداد پنج بار در فواصل دو تا چهار هفته‌ای است.

دکتر جونگ چان را، مدیر موسسه تحقیقات سلول های بنیادی Biostar، در این خصوص گفت: «این اولین قدم در پروژه ما برای غلبه بر آلزایمر است که به دلیل تعهد ما برای درمان این بیماری راه اندازی شده است. با شروع درمان با سلول های بنیادی، Biostar از بیماران آلزایمر از سراسر جهان - از جمله ژاپن، کره، چین و ایالات متحده- حمایت می کند تا به بهبود این بیماران کمک شود. سالانه بیش از 10 میلیون مورد جدید زوال عقل در سراسر جهان وجود دارد که آلزایمر شایع‌ترین علت این بیماری است.

برخلاف بسیاری از درمان‌های آلزایمر که محدود به کند کردن پیشرفت بیماری هستند، انتظار می‌رود که درمان‌ با کمک سلول‌های بنیادی یک راه حل کاربردی تر ارائه دهد. آزمایش بر روی مدل‌های موشی نشان داد که درمان با سلول‌های بنیادی یک مسیر چند جانبه برای حمله به آلزایمر ارائه می‌کند. در موش‌هایی که با کمک سلول‌های بنیادی درمان شدند، بازسازی عروق مغزی و بازسازی سلول‌های مغزی و کاهش تولید اینترلوکین ۱۰ پس از درمان مشاهده شد.

IL-10نقشی مرکزی در التهاب و پاسخ‌های محافظت عصبی دارد، به‌ویژه التهاب به عنوان یکی از عوامل اصلی کاهش شناختی در نظر گرفته می‌شود. مقاله‌ای توسط BioSpectrum Bureau، یک پلتفرم رسانه‌ای برای صنعت مراقبت‌های بهداشتی و علوم زیستی در منطقه آسیا و اقیانوسیه، بیان می‌کند که هیچ ترکیب یا درمان دیگری تا به حال تا این اندازه پتانسیل بهبود از خود نشان نداده است.

این درمان در حال حاضر در کلینیک شینجوکو در توکیو آغاز شده است و یک مسیر درمانی بسیار مورد نیاز را برای کسانی که از آلزایمر رنج می‌برند، فراهم می‌کند.

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zxjx