با استفاده از داروی بیماری صرع؛

روش‌های جدید سلول درمانی تاثیرات شیمی درمانی را تقویت می کنند

محققان در مطالعات جدید سلول درمانی خود دریافتند که با استفاده از داروی صرع می توانند تاثیر شیمی درمانی را تقویت کنند.

به گزارش روابط عمومی ستاد توسعه فناوری پزشکی بارساختی و سلول بنیادی، بر اساس تحقیقات جدید منتشر شده در Nature، مقاومت سرطان در برابر شیمی درمانی را می توان با هدف قرار دادن لاکتات معکوس کرد - محصولی که در زمان تبدیل مواد مغذی به انرژی توسط سلول‌های سرطانی ایجاد می شود.

براساس این گزارش، دارویی که در حال حاضر برای درمان صرع استفاده می شود، تولید لاکتات را هدف قرار می دهد و در یک مطالعه پیش بالینی، سرطان معده را دوباره به شیمی درمانی حساس می کند - تومورها را کوچک می کند و طول عمر را طولانی می کند.

اکنون کارآزمایی‌های بالینی برای آزمایش اینکه آیا داروی صرع به نام استیریپنتول باعث می‌شود شیمی‌درمانی دوباره در افراد مبتلا به سرطان معده که به درمان مقاوم شده‌اند، عمل کند، آغاز شده است.

مراحل اولیه تحقیقات که توسط مؤسسه تحقیقات سرطان (ICR) لندن و دانشگاه سان یات سن چین رهبری می‌شود، نقش لاکتات را در ترمیم DNA سلول‌های سرطانی پس از آسیب‌دیدگی در شیمی‌درمانی نشان می‌دهد.

شیمی‌درمانی با آسیب رساندن به DNA سلول‌ها به سرطان حمله می‌کند، بنابراین سلول‌ها در تلاش برای زنده ماندن و ادامه رشد، سعی می‌کنند به سرعت آن را ترمیم کنند.

محققان بافت 24 بیمار مبتلا به سرطان معده را مورد بررسی قرار دادند که 15 مورد به شیمی درمانی مقاوم بودند و تومورها به رشد خود ادامه داده بودند.

بر اساس این گزارش، آنها دریافتند که لاکتات - که در زمان تبدیل منبع غذایی، گلوکز، به انرژی در فرآیندی به نام گلیکولیز که نیازی به اکسیژن ندارد در سلول‌های سرطانی تجمع می‌یابد - در بافت‌های سرطانی مقاوم به شیمی‌درمانی بسیار فراوان است. در طی گلیکولیز وقتی اکسیژن محدودی وجود دارد، گلوکز ابتدا توسط آنزیمی به نام LDHA به پیرووات و سپس لاکتات تبدیل می شود.

محققان برای آزمایش اینکه آیا جلوگیری از تجمع لاکتات می تواند منجر به افزایش کارآیی شیمی درمانی در  مدت زمان طولانی تر شود، آنزیم LDHA را با استریپنتول مورد هدف قرار دادند. استیریپنتول در حال حاضر برای درمان صرع استفاده می شود و آنزیم LDHA را متوقف می کند.

در موش‌های مبتلا به سرطان معده، مصرف استریپنتول و شیمی‌درمانی اندازه تومورها را کاهش داد - پاسخی که تا چهار هفته پس از درمان ادامه داشت. تومورهای موش هایی که فقط تحت درمان با شیمی درمانی قرار گرفتند، قبل از شروع دوباره رشد، به مدت یک هفته کوچک شده بودند.

موش‌های تحت درمان با استریپنتول و شیمی‌درمانی نیز نسبت به موش‌هایی که تنها شیمی‌درمانی داشتند، برای مدت طولانی‌تری زنده ماندند. با شیمی درمانی، هیچ موشی بیش از 40 روز پس از درمان زنده نماند، در حالی که آنهایی که ترکیبی از داروها را مصرف کرده بودند بیش از 70 روز زنده ماندند.

محققان همچنین دریافتند که لاکتات مسئول تغییر ساختار یک پروتئین کلیدی درگیر در ترمیم DNA به نام NBS1 است و بر کارایی آن تأثیر می گذارد.

آنها نمونه هایی از 94 بیمار مبتلا به سرطان معده را قبل از شیمی درمانی بررسی کردند. آنها دریافتند که سطوح بالاتر تغییر NBS1، سطوح بالاتر پروتئین NBS1 و سطوح بالاتر آنزیم LDHA همگی با پیش آگهی ضعیف تر بیماران پس از شیمی درمانی مرتبط است.

بر همین اساس، محققان بر این باورند که لاکتات ممکن است مسئول توقف شیمی درمانی در سایر سرطان ها باشد، زیرا سطح LDHA در سرطان پانکراس، ریه و تخمدان نیز افزایش داشته است.

پروفسور اکسل برنز، پروفسور زیست شناسی سلول های بنیادی در موسسه تحقیقات سرطان لندن، گفت: "این تحقیق بسیار امیدوارکننده مکانیسم احتمالی را برای فرار سرطان از شیمی درمانی کشف کرده است." این کشف که سلول های سرطانی در فرآیندی که باعث ایجاد لاکتات می شود انرژی تولید می کنند، جایزه نوبل سال 1931 را دریافت کرد.

«چیزی که اکنون تقریباً 100 سال بعد دریافته‌ایم این است که لاکتات تأثیر اساسی بر توانایی سرطان‌ها برای بقا دارد، زیرا فرآیند ترمیم DNA را پس از آسیب‌دیدگی توسط شیمی‌درمانی بهبود می‌بخشد. در مطالعه اولیه خود مشاهده کرده‌ایم که می‌توانید از تجمع لاکتات جلوگیری کنید و توموری را که به شیمی‌درمانی مقاوم بود، دوباره حساس کنید و درمان همچنان به کار خود ادامه ‌دهد.»

"گام بعدی انجام این آزمایش در یک کارآزمایی بالینی است، و اگر نتایج یکسانی را در افراد ببینیم و به افراد مبتلا به سرطان زمان گرانبهایی برای زندگی خوب بدهیم، فوق العاده خواهد بود. همانطور که ما در حال حاضر دارویی برای هدف قرار دادن لاکتات در استفاده بالینی داریم. این کشف می تواند حتی زودتر به کمک بیماران برسد."

پروفسور کریستین هلین، مدیر عامل موسسه تحقیقات سرطان لندن، در این خصوص گفت: "مقاومت دارویی همواره یکی از بزرگترین چالش های ما در درمان سرطان است. در حالی که شیمی درمانی برای بسیاری از بیماران موثر است، ما باید یک قدم جلوتر باشیم تا از مقاوم شدن سرطان به شیمی‌درمانی جلوگیری کنیم."

"اکنون واضح است که برخی از بیماران برای عقب راندن سرطان خود به ترکیبی از درمان‌ها نیاز دارند و این مطالعه نشان‌دهنده یک هدف دارویی جدید جالب است که می‌تواند سبب شود شیمی‌درمانی برای مدت طولانی‌تری به کار خود ادامه دهد. من مشتاقانه منتظر این هستم که این تحقیق را در آزمایشات بالینی مشاهده کنم تا ببینم آیا می تواند نتیجه را برای افراد مبتلا به سرطان معده و نیز سایر سرطان ها بهبود بخشد."

 

لینک اصلی خبر:

https://medicalxpress.com/news/2024-07-epilepsy-drug-chemotherapy-stomach-cancer.html

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zoty