آسیب‌های سیستم عصبی مرکزی با روش‌های نوین سلول درمانی بهبود می‌یابد

بر اساس تحقیقات جدید دانشمندان دریافته اند که با کار بر روی سلول‌های ایمنی مهندسی شده می‌توانند آسیب‌های سیستم عصبی مرکزی را درمان کنند.

به گزارش مرکز روابط عمومی ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی، مطالعه روی موش‌ها نشان می دهد که درمان با سلول‌های ایمنی مهندسی شده (engineered immune cell therapy) از نورون های آسیب دیده محافظت می کند.

آسیب های شدید نخاعی می تواند اثرات مخرب و طولانی مدت بر میلیون ها نفر در سراسر جهان داشته باشد. در حالی که بسیاری از آسیب ها ناشی از فرآیندهای تخریب‌کننده پس از ترومای اولیه است، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن پیشرفت قابل توجهی در توسعه یک ایمونوتراپی برای به حداقل رساندن این آسیب داشته اند.

مطالعه آنها که در Nature منتشر شده است، پتانسیل ایمونوتراپی را در محافظت از نورون‌های محل آسیب در برابر حملات سلول‌های ایمنی نشان می‌دهد و امیدبخش بهبود نتایج برای افرادی که از آسیب‌های نخاعی بهبود می‌یابند، است.

بر اساس این گزارش، جاناتان کیپنیس، نویسنده ارشد مقاله و استاد برجسته پاتولوژی و ایمنی شناسی، گفت: «سلول های ایمنی در سیستم عصبی مرکزی به اینکه می توانند به مغز و نخاع آسیب بزنند شهرت دارند. اما مطالعه ما نشان می‌دهد که می‌توان از عملکرد محافظت عصبی سلول‌های ایمنی استفاده کرد و در عین حال توانایی‌های مضر و ذاتی آنها را برای کمک به بهبود آسیب‌های سیستم عصبی مرکزی، کنترل کرد.»

به دنبال آسیب سیستم عصبی، گروهی از سلول های ایمنی در محل تجمع پیدا می کنند. این شامل ترکیبی از سلول‌های T فعال است که می‌توانند به نورون‌های مجاور آسیب بزنند یا از آنها محافظت کنند. دکتر ونکینگ گائو، فوق دکترای آسیب شناسی و ایمونولوژی و نویسنده اصلی این مطالعه، سلول های T استخراج شده از نخاع موش های آسیب دیده را بررسی کرد.

او از آنالیز ژنتیکی برای تشخیص ویژگی های متمایز این سلول ها استفاده کرد. هدف از این کار، جداسازی سلول های T مضر از سلول های محافظ، و تکثیر سلول های مفید برای درمان احتمالی موش های آسیب دیده بود.

با بررسی بیشتر، مشخص شد که فعال شدن طولانی مدت سلول‌های T محافظ در محل آسیب می‌تواند منجر به حملات ناخواسته به بافت‌های خود بدن و در نتیجه بیماری خود ایمنی شود. برای رفع این مشکل، گائو تغییراتی را در سلول ها اعمال کرد و آنها را قادر ساخت که پس از مدتی محدود غیرفعال شوند.

موش‌های تحت درمان با سلول‌های T اصلاح‌شده در مقایسه با موش‌هایی که درمان نشده بودند، تحرک بهتری نشان دادند. بیشترین پیشرفت زمانی مشاهده شد که سلول های T در عرض یک هفته پس از آسیب تزریق شدند. قابل ذکر است، هیچ یک از موش هایی که تحت ایمونوتراپی قرار گرفتند، هیچ واکنش خودایمنی نامطلوبی را تجربه نکردند.

گائو توضیح داد: «هیچ درمان موثری برای آسیب های تروماتیک در سیستم عصبی مرکزی وجود ندارد. ما با استفاده از سلول‌های ایمنی محافظ که به محل آسیب نفوذ می‌کنند، برای چنین آسیب‌هایی نوعی ایمونوتراپی توسعه دادیم و دریافتیم که به طرز چشمگیری تحرک در موش‌ها را بهبود می‌بخشد.»

بر اساس این گزارش، طی همکاری با دکتر ویلسون زاخاری ری، جراح نخاعی برجسته، یافته‌ای قابل توجه بدست آمد. در طول یک هفته، محققان مایع مغزی-نخاعی بیماران آسیب نخاعی را مورد بررسی قرار دادند و افزایش قابل توجهی را در سلول‌های T کشف کردند. این یافته بر پتانسیل استفاده از سلول های T محافظ، حاصل از این بیماران برای توسعه ایمونوتراپی پیشگامانه تاکید می کند.

گائو گفت: «هدف آینده ما ایجاد یک کارآزمایی بالینی برای آزمایش درمان در افراد مبتلا به چنین آسیب‌هایی است؛ در عین حال قصد داریم این درمان را برای بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی مانند ALS، آلزایمر و پارکینسون گسترش می‌دهیم.»

کیپنیس اضافه کرد: «اگرچه محرک اولیه در بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی متفاوت است، اما مرگ نورون‌ها ممکن است توسط فرآیندهای مشابه انجام شود که فرصتی را برای تطبیق سلول‌های مهندسی‌شده ما برای استفاده به عنوان درمان تخریب عصبی ایجاد می‌کند.»

 

لینک خبر:

https://www.techexplorist.com/engineered-immune-cell-therapy-central-nervous-system-injury/89232/

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZqPy