امکان کشف درمان‌های جایگزین برای مبتلایان به اختلالات دژنراتیو شبکیه با کمک سلول های بنیادی

نتایج مطالعه پیش بالینی مشترک در موسسه تحقیقات چشم سنگاپور، دانشکده پزشکی Duke-NUS و موسسه کارولینسکا..

طبق نتایج مطالعه پیش بالینی مشترک در موسسه تحقیقات چشم سنگاپور، دانشکده پزشکی Duke-NUS و موسسه کارولینسکا در خصوص استفاده از سلول‌های بنیادی برای تشکیل سلول‌های تشخیص‌دهنده نور یا گیرنده نور در چشم، بهبود بینایی قابل‌توجهی مشاهده شده است.

در این مطالعه، دانشمندان از پروتئین اختصاصی شبکیه چشم انسان به نام LN523 برای پرورش سلول های بنیادی جنینی انسان استفاده کردند.  این پروتئین در شبکیه و مغز به وفور مشاهده شده است و ممکن است به ایجاد یک محیط ایده آل در شبکیه کمک کند و نیز تمایز سلول های بنیادی پرتوان را به سلول های گیرنده نوری تسهیل نماید.

طبق نتایج مشاهده شده، در عرض 32 روز پس از کشت، ورود LN523 به ماتریکس شبکیه منجر به تمایز سلول‌های بنیادی جنینی به گیرنده نوری شد. علاوه بر این، محققان دریافتند که سلول‌های پیش‌ساز گیرنده نوری مشتق از سلول‌های بنیادی جنینی، می‌توانند در مدل ژنتیکی جوندگان و خرگوش‌هایی با شبکیه تحلیل‌رفته، پیوند شوند. این بدان معناست که این سلول‌های بنیادی می‌توانند در ماتریکس شبکیه موش و خرگوش پایدار بمانند و به آن ها اجازه دهند تا سلول‌های گیرنده نور بیشتری ایجاد و جایگزین سلول‌های از دست رفته در اثر تحلیل کنند.

این مطالعه نشان می‌دهد که روش تمایز گیرنده نوری مبتنی بر لامینین مخصوص شبکیه، LN523، می‌تواند یک راه امن برای درمان شرایط دژنراتیو شبکیه باشد. چنین پیشرفتی ممکن است امکان کشف درمان‌های جایگزین را برای افرادی که از بیماری‌های دژنراتیو شبکیه رنج می‌برند، هموار کند.

 

لینک خبر:

https://www.forbes.com/sites/williamhaseltine/2023/07/29/stem-cell-therapies-for-retinal-disorders-are-a-sight-for-sore-eyes/

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z8Bw