ابداع روش‌های نوین سلول درمانی و طراحی دارویی جدید برای RSV

محققان در مطالعات جدید خود طراحی دارویی را برای کنترل مشکلات تنفسی مورد هدف قرار داده اند.

به گزارش روابط عمومی ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول بنیادی، دانشمندان ایرلندی به رهبری گروهی از کالج ترینیتی دوبلین کشف کرده‌اند که چگونه ویروس خطرناک سنسیشیال تنفسی (RSV) پاسخ ایمنی ما را خنثی می‌کند و با انجام این کار، آنها یک هدف جدید هیجان‌انگیز را برای طراحان دارو مشخص کرده‌اند. نتایج این تحقیقات در مجله برجسته Frontiers in Immunology منتشر شده است.

RSV با حدود 33.1 میلیون مورد بیماری در سال، بار قابل توجهی در جمعیت جهانی ایجاد می کند و علت اصلی برونشیولیت نوزادان و ذات‌الریه ویروسی است. همچنین به ویژه برای کودکان و افراد مسن، با گزینه های درمانی محدود و نسبتاً بی اثر، مشکل ساز است.

بر اساس این گزارش، تیم دانشمندان با کار بر روی سلول‌های اپیتلیال تنفسی انسان کشف کرده‌اند که RSV یک مسیر بیولوژیکی کلیدی (موسوم به "مسیر JAK/STAT") در سلول‌های ما را سرکوب می‌کند و از حرکت "فعال‌کننده‌های کلیدی سیستم ایمنی" به درون هسته سلول‌ها جلوگیری می‌کند. این فعال‌کننده‌ها معمولاً توسط اینترفرون آلفا، ضد ویروس طبیعی خود بدن، فعال می شوند.

نایجل استیونسون، استادیار ایمونولوژی ویروس شناسی در دانشکده بیوشیمی و ایمونولوژی ترینیتی و نویسنده ارشد این مقاله تحقیقاتی، اذعان داشت: "اینترفرون آلفا، که سیگنال‌ها را در سلول‌های بدن از طریق مسیر JAK/STAT فعال می‌کند، مسئول شروع فعالیت صدها ژن ضد ویروسی است که ویروس را به روش‌های مختلف هدف قرار می‌دهند. بنابراین وقتی RSV از ارتباط اینترفرون با این ژن‌ها جلوگیری می‌کند، سبب کاهس عمکرد شدید سیستم ایمنی می‌شود، که می‌تواند منجر به پخش ویروس در کل بدن و ایجاد مشکلات پزشکی بسیار جدی شود."

وی افزود: « کشف ما یک اتفاق هیجان انگیز است زیرا مسیر JAK/STATرا به عنوان یک هدف اصلی برای ترمیم درمانی سیستم ایمنی شناسایی می کند و این اطلاعات جدید برای طراحان دارو بسیار ارزشمند است، زیرا آنها باید به طور کامل درک کنند که چگونه یک ویروس از سیستم ایمنی بدن فرار می کند قبل از اینکه دارویی بسازند که با موفقیت مسیر اتفاقات را تغییر می‌دهد.»

«ما پیش‌بینی می‌کنیم که چنین درمانی می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر درمان RSV و حتی پاکسازی عفونت RSV داشته باشد، که راه‌حلی بسیار مورد نیاز برای کودکان و افراد مسن است که در برابر این ویروس خطرناک بسیار آسیب‌پذیر هستند.»

لینک اصلی خبر:

https://www.sciencedaily.com/releases/2024/07/240719123853.htm

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZVwy