آینده، لحظه ای است که می سازیم!

«کاشتن برای آینده»عنوان رویدادی بود که 23 مردادماه به همت مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با حضور فعالان علم و فناوری در محل سالن کوشک باغ هنر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلولهای بنیادی، این رویداد در دو بخش برگزار شد؛ در بخش نخست، مهدی الیاسی، معاون سیاست گذاری و توسعه فناوری معاونت علمی، کیارش فرتاش، مشاور معاون سیاستگذاری و توسعه فناوری، مهدی محمدی، رئیس هیات مدیره انجمن مدیریت فناوری ایران و در بخش دوم محمد حسین متالهی،  دبیر ستاد توسعه زیست فناوری و پزشکی دقیق، احسان عارفیان، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی و علی‌اسفندیار، سرپرست ستاد توسعه فناوری اپتیک و کوانتوم به ایراد سخنرانی پرداختند.

دغدغه ای که این رویداد دنبال می کرد، آشنایی فناوران و پژوهشگران با فناوری‌های آینده، اثر آن ها در زندگی مردم و وضعیت این فناوری ها در داخل کشور بود.

تکنولوژی و فناوری، پنجره‌ای مغتنم در حوزه درمان است

«ژن درمانی، خرمایی بر نخیل» عنوان سخنرانی احسان عارفیان بود. او در بحث خود بر آینده حوزه درمان متمرکز شد و استفاده از سلول‌های بنیادی، ژن درمانی، مهندسی سلول‌ها، مهندسی بافت و ... را از جمله درمان‌ های نوظهور دانست و جایگاه ما در هر یک از این نوع از درمان‌ها پرسش کرد.

عارفیان، مهمترین خصیصه این جنس از درمان ها را هزینه بالای آنها عنوان کرد به ویژه اینکه در برخی از این درمان ها ما عملا با تعداد بیماران محدودی مواجه هستیم که همین محدود بودن بیماران، بازار درمان این بیماری ها را راکدتر و در نتیجه هزینه های درمان را بیشتر می کند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی در این راستا به عملکرد قرص استامینوفن و تاثیر عمومی آن برای اکثر افراد اشاره کرد و ادامه داد: «همین گستردگی تاثیر قرص استامینوفن و درمان تسکین بخش آن باعث می شود تا این دارو ضمن داشتن بازار مطلوب، هزینه تولید کمتری هم داشته باشد اما در برخی از بیماری ها همچون هموفیلی و برخی سرطان ها نیازمند  درمان هایی خاص هستیم که همین خاص بودگی، هزینه های بسیاری را به حوزه درمان تحمیل می کند.»

او در پایان با طرح این پرسش که آیا این هزینه های سنگین در حوزه درمان ادامه می‌ یابد؟ ابراز عقیده کرد که تکنولوژی و فناوری پنجره‌ای مغتنم است که می‌تواند در این مسیر تسهیلگر بوده و بسیاری از مسائل حوزه درمان که  هزینه‌های تولید تنها بخشی از آن است را حل کند. 

 

لینک خبر: isti.ir/ZZjw

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zmjw