آیا فناوری کریسپر می تواند HIV را درمان کند؟

یک کارآزمایی بالینی در مراحل اولیه امید را برای درمان جدید و تک دوز HIV افزایش می دهد که در این کارآزمایی از کریسپر، سیستم معروف ویرایش ژنوم، استفاده شده است.

این درمان با نام EBT-101 شامل استفاده از ویرایش ژن CRISPR-Cas9 برای درمان HIV است. این استراتژی درمانی بالقوه از زمان توسعه CRISPR-Cas9 در سال 2012 در مدل های حیوانی مورد مطالعه قرار گرفته است. با این حال، این اولین بار است که چنین درمان ویرایش ژنی برای HIV در انسان آزمایش می شود. آخرین داده های این کارآزمایی نشان می دهد که EBT-101 در دوزهای آزمایش شده ایمن است، اما محققین هنوز نمی دانند که آیا HIV را درمان می کند یا خیر.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، تا سال 2022 تقریباً 39 میلیون نفر در جهان با HIV زندگی می‌کردند و حدود 630 هزار مرگ و میر ناشی از ایدز در آن سال وجود داشت که HIV را به یک معضل سلامت عمومی تبدیل کرد. هیچ واکسنی یا درمان آسانی برای HIV وجود ندارد، اگرچه تعداد انگشت شماری از مردم به طور موثر از طریق پیوند سلول های بنیادی درمان شده اند.

توماس هوپ، استاد زیست شناسی سلولی در دانشگاه نورث وسترن، در این خصوص گفت: آزمایش EBT-101 گام مهم و رو به جلو در توسعه این فناوری برای درمان بیماری ها و عفونت های انسانی، از جمله HIV است.

گروه‌های تحقیقاتی معتقدند استراتژی کریسپر می‌تواند در از بین بردن عفونت‌های نهفته HIV موثر باشد، زیرا می‌تواند DNA ویروسی موجود در ژنوم را هدف قرار دهد. بررسی ها در سال 2020 در مجله تحقیقات بالینی نشان می دهد که استفاده از CRISPR برای ژن درمانی HIV در چندین مطالعه امیدوارکننده بوده است. گروه‌های مختلفی برای رساندن درمان‌ها از آزمایشگاه به بیماران کار کرده‌اند و آخرین تحقیقات، ما را به EBT-101 رسانده است.

 

لینک خبر:

https://www.livescience.com/health/hiv/could-crispr-cure-hiv-someday

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zuxx