آیا HIVبا درمان های نوین مبتنی بر CRISPR درمان پذیر خواهد شد؟

Excision BioTherapeutics شرکتی در سانفرانسیسکو است که به تازگی داده‌های بالینی موقت و مثبتی را در مورد گزینه درمانی HIV مبتنی بر CRISPR در نشست سالانه انجمن اروپایی ژن و سلول‌درمانی (ESGCT) به اشتراک گذاشت.

این شرکت در حال توسعه داروی سلول درمانی EBT-101 به عنوان یک درمان عملکردی بالقوه برای عفونت مزمن HIV با هدف قرار دادن RNA پروویروسی یکپارچه پنهان، توسعه داده است.

کارآزمایی در حال انجام فاز 1/2 جهت ارزیابی ایمنی و فارماکودینامیک EBT-101 در افراد مبتلا به HIV نوع 1 (فراوانترین نوع HIV در سراسر جهان) می باشد. داده‌های گروه اول بیماران، شامل داده‌های مثبت از ایمنی و توزیع زیستی تا 48 هفته بود. این شرکت هیچ عارضه جانبی جدی یا سمیت محدودکننده دوز را در هیچ یک از سه شرکت‌کننده اول در این کارآزمایی که EBT101 را دریافت کرده بودند، گزارش نکرد. این درحالی بود که طبق آزمایشات، EBT-101 در جریان خون آن سه شرکت‌کننده در کارآزمایی تشخیص داده شده بود. بر اساس این داده ها، شرکت مذکور در حال برنامه ریزی برای شروع آزمایش در گروه بعدی بیماران و با دوز متفاوت دارو، در سه ماهه چهارم 2023 است و انتظار می رود داده های بالینی بیشتری را در سال 2024 ارائه کند.

 

لینک خبر:

https://www.regmednet.com/cell-therapy-weekly-positive-data-from-phase-i-ii-trial-of-investigational-gene-therapy-for-hiv/

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z7nx